Najstarszy widok Barlinka
BARLINEK - Od
zarania do współczesności
Emanuel Lasker - Szachowy Król
z Barlinka
Markowy Barlinek
Rezerwaty w gminie
Barlinek
Warto zobaczyć
Jeziora w gminie
Barlinek
BARLINEK - Od zarania do współczesności EB Nr 7-8/1994
Ślady najstarszego osadnictwa na obszarze
kotliny barlineckiej sięgają neolitu i późniejszych epok brązu i żelaza. W
średniowieczu tutejsze tereny wchodziły w skład państwa Piastów, a potem
niewątpliwie do książąt wielkopolskich. Po zajęciu tych ziem przez
Brandenburczyków, margrabiowie Albrecht III i Otto V dokumentem wystawionym 25
stycznia 1278 roku polecili rycerzowi Henrykowi Toyte założyć nad brzegiem
jeziora warowne miasto i nadali mu nazwę „nova Berlyn”. Nadgraniczny ów gród
miał stanowić przeciwwagę militarną dla odległych o 8 km pomorskich Pełczyc.
Zwierzchnikiem miasta był początkowo wójt z szerokimi uprawnieniami władczymi,
przy czy pierwsi wójtowie wywodzili się z rodziny Toyte. Równolegle do ich
władzy kształtować zaczął się samorząd miejski. Rada Miejska i „consules”
wspomniani są już w 1348 roku w okresie wojny domowej z Waldemarem Samozwańcem.
Wzmocnienie znaczenia Rady Miejskiej wzrosło po wygranym zatargu z Ludwikiem
Rzymskim i wykupieniu w tym samym roku uprawnień sądowym wójta. Odtąd przez
jakiś czas miasto posiadało tak zwane sądownictwo wyższe. W latach 1402 - 1454
Barlinek przeszedł pod panowanie Krzyżaków. 28 marca 1454 roku - kiedy ważyła
się przynależność polityczna Nowej Marchii - na zorganizowanym w Barlinku
spotkaniu z poselstwem króla polskiego, przedstawiciele miast opowiadali się za
przyłączeniem do Polski. Sprawę przesądził zwołany trzy dni później sejmik w
Strzelcach Krajeńskich, gdzie stany nowomarchijskie uznały zwierzchnictwo
Brandenburgii nad tym terytorium. Z ową chwilą w Nowej Marchii rozpoczął się
okres panowania Hohenzollernów, który miał trwać aż do końca I wojny światowej.
Tragiczny w następstwa okazał się konflikt z książętami wołogoskimi w latach
1464 - 1467. W roku 1467 miasto zniszczone zostało przez Pomorzan, a w dwa lata
później książę Eryk II ponownie spustoszył jego okolice. Długą listę wielkich
pożarów rozpoczyna rok 1499 - łącznie było ich 12. Drugi odnotowany pożar
nawiedził miasto w 1512 roku. Fatalna w skutkach była też seria pożarów pod
koniec XVI wieku (1576 i 1577), a zwłaszcza w XVII stuleciu, kiedy to Barlinek
palił się aż pięciokrotnie (1608, 1630, 1665, 1672). Poważne szkody wyrządziła
wojna 30-letnia (1618 - 1648). Przywleczona w 1625 roku epidemia dżumy
pochłonęła wówczas 470 ofiar, a postępujące za wojną przemarsze wojsk i pożary
dokończyły gospodarczego wyniszczenia. W rezultacie wydarzenia wojny sprowadziły
do Barlinka klęskę straszliwego głodu i znaczne jego wyludnienie. Ocalała
ludność nadal zajmowała się rolnictwem oraz rzemiosłem i handlem. Sporządzony w
kilkadziesiąt lat po wojnie (w 1719 roku) pierwszy spis wykazuje tu 224
gospodarzy, 409 dzieci i 85 osób służby, ale wątpliwe jest, aby spis ten
obejmował wszystkich mieszkańców. Niezmiennie w zasadzie funkcjonował samorząd z
Radą Miejską i stojącym na jej czele (od 1499 roku) burmistrzem. W dokumentach 1
1689 roku wymieniany jest już Sąd Miejski. Od 1810 roku był tu także Królewski
Sąd Ziemi, a od 1879 roku - Sąd Okręgowy, który istniał jeszcze w okresie
międzywojennym i podlegał Sądowi Ziemskiemu w Gorzowie. Czarną datą w dziejach
Barlinka zaznaczył się rok 1758. 5 października tego roku pod miasto podeszły
wojska rosyjskie i po krótkim oblężeniu zajęły je i splądrowały, paląc przy tym
podmiejskie zabudowania. Kolejne przemarsze obcych wojsk i związane z nimi
rekwizycje, a nawet egzekucje, dokonały ponownego materialnego wyniszczenia i
spadku ludności. Na krótko przed wojną 7-letnią (1756 - 1763) miasto
zamieszkiwały 1653 osoby, a w ostatnim roku wojny już tylko 1420, by w dalszych
jej następstwach zmaleć do 1211 osób zanotowanych w 1780 roku. Pod koniec XVIII
stulecia Barlinek powoli zaczął podnosić się z gospodarczego upadku. Ożyło
rzemiosło i drobny przemysł, poprawiła się też komunikacja, a wraz z nią handel.
Wprowadzone zostały cotygodniowe targi oraz 4 jarmarki w roku. W 1801 roku
ludność wzrosła do 1834 osób. Okres wojen napoleońskich (1806 - 1813) na krótko
cofnął dźwigającą się z upadku miejscowość. Po wojnie zwanej tu wyzwoleńczą, w
roku 1817 Barlinek ogłoszono miastem otwartym. Od tego mniej więcej czasu
rozpoczął się okres odbudowy i rozwoju, zapoczątkowany reformami Steina i
Hardenberga. Przywrócono samorząd, a władze nie pochodziły już z nominacji.
Magistrat (zarząd miasta) wybierany był odtąd przez zgromadzenie radnych, ci zaś
z wyboru powszechnego. Zmieniać zaczęła się też struktura gospodarcza. Obok
warsztatów rękodzielniczych, coraz większego znaczenia nabierać zaczęły, drobne
zrazu, zakłady przemysłowe. Przedostatni wielki pożar wybuchł 4 września 1852
roku. Zniszczył on dużą część miasta, razem ze stojącym na rynku ratuszem. Do
ponownego ożywienia przyczynił się rozwój dróg, a nade wszystko budowa kolei
żelaznej (1883 - 1898), idące w parze ze wzrostem miejscowego przemysłu.
Równocześnie naturalne walory i malowniczość miasta szybko zyskały Barlinkowi
renomę „Perły Nowej Marchii”, a wszystko to w połączeniu z funkcją kurortu
spowodowały jego niebywały rozrost terytorialny. Wzdłuż dawnych dróg wylotowych
na północ i wschód wyrasta Nowe Miasto, z przeciwnej strony rozbudowuje się
Przedmieście Myśliborskie. Pod koniec XIX wieku Barlinek liczy już 5405
mieszkańców, a tuż przed I wojną światową 6194. W okresie międzywojennym, mimo
szalejącego w kraju kryzysu i galopującej inflacji, miasto rozwijało się nadal,
głównie za sprawą prężnego przemysłu, ale też jako modna już miejscowość
wypoczynkowa. Wzrastająca popularność, a z nią zamożność Barlinka pociągnęły za
sobą nowe inwestycje. Powstały wówczas okazałe, domy handlowe i hotele, a obok
nich obiekty komunalne i użyteczności publicznej. Na północny-zachód od linii
kolejowej wyrosła z gruntu nowa dzielnica mieszkaniowa dla coraz zwiększającej
się miejskiej populacji. Ludnościowo, w 1933 roku Barlinek równy był już
powiatowemu Myśliborzowi i liczył w tym roku 7621 osób. Wczesnym popołudniem 30
stycznia 1945 roku wojska XII Korpusu Pancernego zamknęły okrążenie i po
ostrzale artyleryjskim wkroczyły do Barlinka. W wyniku ostrzału, a następnie
umyślnych podpaleń miasto uległo poważnym zniszczeniom (centrum w około 50 %), a
później odcięte od świata wskutek zerwania linii kolejowej. W takich warunkach
osiedliło się w nim pierwszych 35 Polaków obok pozostałej tu około 7-tysięcznej
ludności niemieckiej. Po wojnie lata upłynęły na organizowaniu od nowa życia w
mieście, czemu towarzyszył niebywały dotąd exodus ludności. Najwcześniej
funkcjonować zaczęły administracja i poczta, a po nich kolejno służby komunalne,
handel i szkoły. Mimo niepewności politycznej i często zmieniających się władz
(7 burmistrzów), proces normalizacji widoczny był z każdym rokiem. Uruchomione
zostały zakłady przemysłowe i połączenia energetyczne, (1946), a zwłaszcza
przywrócona w 1948 roku komunikacja towarowo-pasażerska. Działaniom
odtworzeniowym towarzyszyło nieustanne porządkowanie z ruin i gruzów wypalonego
śródmieścia. Pierwsze inwestycje pojawiły się dopiero pod koniec lat
pięćdziesiątych, a wśród nich nowe domy mieszkalne, kino i szkoła. W ciągu
kolejnych lat ludność Barlinka ciągle wzrasta, osiągając w początkach lat
sześćdziesiątych liczbę bliską stanowi przedwojennemu (7050 osób w 1962 roku).
Obecnie Barlinek liczy ok. 15 tys. mieszkańców...
Kazimierz Hoffmann
EB
Nr 7-8/1994
|