Człowiek uczy się całe życie…
Świadomi dorośli zdają sobie z tego sprawę, nie zawsze jednak
przyjmują ten truizm do wiadomości. A młode pokolenie???
Młodzież ZSP Nr 1 w Barlinku doświadcza dobrodziejstw nauki dzięki
Programowi „Uczenie się przez całe życie – LLP (The Lifelong
Learning Programme)” działania Leonardo da Vinci 2007-2013
PROJEKTY wymian i staży Nr: PL/07/LLP-LdV/IVT/140274 objął uczniów
Zasadniczej Szkoły Zawodowej i Technikum uczących się w zawodzie
mechanik pojazdów samochodowych. Stroną przyjmującą beneficjentów
(czyt. rzeczonych uczniów) jest Centrum Wspierania Rzemiosła przy
Izbie Rzemiosła we Frankfurcie nad Odrą.
Główny
cel projektu to zdobywanie wiedzy i umiejętności w zakresie nowych
technologii budowy i sposobów naprawy, obsługi i diagnozowania
pojazdów samochodowych oraz potwierdzenie ich nabycia w formie
dwujęzycznego certyfikatu uzyskanego po zaliczeniu testu
sprawdzającego. To szczególnie ważne, ponieważ dostępność nowych
technologii, ich atrakcyjność i forma jest bodźcem dla beneficjenta
wzbudzającym chęć uczenia się. Ponadto pozwoli również na
podnoszenie jakości pracy szkoły i dostosowanie oferty edukacyjnej
do aktualnych potrzeb lokalnego rynku pracy – poprzez pozyskanie
zagranicznego partnera. Wyrównanie szans przyszłych absolwentów na
rynkach unijnych to również znaczący element, a program zakłada
takie rozwiązanie. Jest ono możliwe do uzyskania dzięki
specjalistycznej bazie dydaktycznej partnera zrzeszającego wielu
praktyków motoryzacji jak również nauce języka niemieckiego, w tym
również pod kątem nazewnictwa technicznego. Nauka języka przyczyni
się niewątpliwie do przełamania barier komunikacyjnych i
kulturowych. Produkt Projektu pomoże w zmniejszeniu różnic pomiędzy
polskimi i niemieckimi metodami i programami szkoleniowymi, a także
w zakresie stosowanych praktycznie technologii pomiędzy polskimi i
niemieckimi warsztatami obsługi i naprawy samochodów. Ponadto
uczniowie poznają organizację pracy w branży motoryzacyjnej w
Niemczech. Ma to odzwierciedlenie w potrzebach rynku
motoryzacyjnego, przed którymi musi stanąć przyszły absolwent. Zatem
praktyczne kształcenie w pełni profesjonalnej kadry mechaników
wpisuje się w podstawowe cele szkoły. Aby powyższe zrealizować obie
strony wyraziły wolę współpracy i ustaliły program szkoleniowy, a
także kolejne etapy jego realizacji.
Konieczność szkolenia w Niemczech podyktowana jest ciągłą zmianą
technologii, z którą trzeba się zapoznawać, a strona przyjmująca
zrzesza nowocześnie wyposażone warsztaty obsługi i naprawy
samochodów. Ważnym walorem jest ciągła aktualizacja oferowanych
programów praktyk. Nabyte doświadczenia zostaną przekazane uczniom,
którzy nie mogli skorzystać z wyjazdu. Miejscem realizacji projektu
są zakłady pracy branży motoryzacyjnej zrzeszone przy Izbie
Rzemieślniczej (partner) we Frankfurcie nad Odrą- są to firmy
dysponujące nowoczesnym sprzętem i wykwalifikowaną kadrą. Z uwagi na
to, iż partner posiada swoją siedzibę w Niemczech, a kraj jest
wysoko rozwinięty pod względem przemysłu motoryzacyjnego, stanowi
atrakcyjne partnerstwo dla uczniów Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych
Nr 1 im. kpt. hm. Andrzeja Romockiego „Morro”. Wybór tego partnera
ma na celu pogłębienie współpracy i wspólne osiągnięcie wyżej
wymienionych celów. Fakt bliskości granicy stanowi dodatkowo atut
strony przyjmującej.
Szkoła
przyczyni się, dzięki organizacji praktyk, nie tylko do kwestii
kształcenia, lecz również ułatwienia przyszłym absolwentom
znalezienia się na rynku pracy poprzez zatrudnienie lub
samozatrudnienie i zwiększenie ich mobilności zawodowej.
Czas
trwania projektu jest odpowiedni i tak dostosowany, aby osiągnąć
zamierzone dydaktyczne cele projektu. Podczas 3 tygodni we
Frankfurcie uczniowie realizowali plan zajęć szczegółowo dopracowany
przez obie strony. Nawiązany kontakt z Izbą Rzemieślniczą zaowocował
długotrwałym dialogiem dotyczącym kwestii realizacji projektu. Kraj,
w którym przebiegał staż – Niemcy jest ważnym dla Polski partnerem
gospodarczym.
Założenia projektu są w pełni zgodne z wybranymi przez koordynatorów
szkolnych celami programu „Uczenie się przez całe życie”. W związku
ze stale zmieniającymi się warunkami panującymi na rynku pracy oraz
z tendencjami rozwojowymi w motoryzacji konieczne jest
unowocześnienie stosowanych programów nauczania zawodowego. Praktyka
na sprzęcie nowoczesnym pozwoli na modernizację i dostosowanie ofert
edukacyjnych do aktualnych wymogów rynku pracy.
Branża
motoryzacyjna zyska wówczas wielu wykwalifikowanych fachowców,
potrafiących obsługiwać nowoczesny sprzęt diagnostyczny, tym samym
czas przeprowadzanych przez nich napraw ulegnie skróceniu. Rzetelnie
przeprowadzane przez mechaników naprawy stanowić będą bodziec, by z
tych usług korzystać. Rozwój tej branży wymaga nieustannej
aktualizacji stanu swojej wiedzy i umiejętności. Program wychodzi
naprzeciw tym wyzwaniom. Nie bez znaczenia jest tu uściślenie
współpracy z Parterem niemieckim, posiadającym odpowiednie
zaplecze ku temu, by rozwój umiejętności zawodowych polskich uczniów
nie odbiegał od ich niemieckich rówieśników. Współpraca z Niemcami
skłania uczestników do rozwijania nie tylko umiejętności zawodowych,
ale także umiejętności posługiwania się językiem obcym. Tylko ten
punkt wymienia, co najmniej trzy poziomy nieustannego doskonalenia
się, jakie stają przed młodym człowiekiem. Korzystając z tych
możliwości wpływamy na wzbudzenie w nim chęci „uczenia się przez
całe życie”,
co
zakłada niewątpliwy rozwój regionu, kraju, a w konsekwencji
cywilizacji skazanej na korzystanie z dóbr techniki motoryzacyjnej.
„Uczenie się przez całe życie” jest programem na pewno dającym
wymierne efekty inwestycji w „ludzki kapitał”.Uczniowie biorący
udział w stażu w okresie 20.09.2008 r.-
11.10.2008
KL. I D ZSZ- M. Rutkowski, E. Wiśniewski
Kl. II D ZSZ- D. Zalejski, K. Kotarski,
K. Bojko
Kl. III D ZSZ- M. Gibalski, K. Dudek, G.
Radomski
KL. II T- S. Marcinkowska, D. Ociepa
Kl. III T – K. Wejman, R. Rachwalski, P.
Trzebiński
Kl. IV T- D. Szczęsny, W. Liwak, Ł.
Chmaro
Oprócz
codziennej nauki i pracy młodzież czerpała z walorów kulturowych i
cywilizacyjnych, jakie niosły ze sobą wycieczki przygotowane przez
frankfurtczyków. Obejrzeli Poczdam, w Berlinie Muzeum Techniki i
Pergamon. Dotykali fragmentów Muru Berlińskiego, podziwiali z bliska
Bramę Brandenburską i Reichstag. Samodzielnie poruszali się po
obcojęzycznym mieście, co stanowiło niezłą wprawkę z jezyka, którym
przecież, na co dzień się nie posługują. Kupić w automacie bilet na
U- Bahn, czy S- Bahn to gratka w porównaniu z koniecznością zakupu
biletu u kierowcy autobusu. Eh, działo się! A co mówi do nas ta pani
bosko brzmiąca z głośników w kolejce miejskiej i metrze? Prawie jak
zgaduj zgadula. Zaopatrzenie w słodycze też przy użyciu języka
Goethego. Dali sobie radę, nikt się nie zgubił a nowe doświadczenia
zostały zdobyte. Bywać w tzw. wielkim świecie- to jest to!
Internat przy szkole, w której mieszkali „wybrańcy bogów” dawał
wiele możliwości czynnego relaksu- bilard, grillowanie. Jednym
słowem przyjemne z pożytecznym.
Dzięki
Leonardo da Vinci, nasze dzieciaki zdobywają wszechstronną wiedzę
zawodową oraz zdobywają doświadczenie życiowe.
Koordynatorzy Programu z ZSP NR1
|