O znaczeniu aktywności
fizycznej
W
trosce o własne zdrowie
Późna
jesień, wczesna zima to czas, kiedy zdecydowanie obumiera aktywność
fizyczna człowieka. Krótki dzień, szybko zapadające ciemności,
grypopochodna pogoda nie sprzyjają uprawianiu jakiegokolwiek sportu
czy rekreacji ruchowej na świeżym powietrzu. Jest zatem doskonała
okazja, aby dłużej zastanowić się nad znaczeniem tych czynności w
trosce o własne zdrowie.
Dynamiczny rozwój wszystkich dziedzin życia wymaga coraz większej
odporności psychicznej, energii życiowej, wydolności wysiłkowej.
Technika ułatwia człowiekowi życie, czyni je bardziej wydajnym. Jej
rozwojowi towarzyszą jednak także zjawiska niekorzystne, które
polegają na eliminowaniu z ludzkiego życia ruchu i pracy fizycznej.
Żyjemy w czasach, gdzie wiele prac wykonuje się w pozycji siedzącej.
Wygodny tryb życia w komforcie cywilizacyjnym ( np. oglądanie
telewizji, gry komputerowe ), stronienie od sportu, rekreacji
ruchowej czy też zajęć wychowania fizycznego, są najważniejszymi
przyczynami nieprawidłowości rozwojowych. Prowadzą one do
zwiększonej podatności na różne zachorowania, wad postawy, nerwic,
chorób psychicznych, otyłości, zaburzeń snu, niedotlenienia tkanek,
niewydolności mięśniowej, cukrzycy, choroby nadciśnieniowej i wielu
innych tzw. „chorób cywilizacyjnych”. Ponadto niedobór ruchu
przyspiesza procesy starzenia się, upośledza czynności narządów ,
zmniejsza wydolność i sprawność fizyczną.
Powyższe przykłady są przyczyną tragedii osobistej wielu ludzi.
Aktywność fizyczna ( ruchowa ) stanowi kluczowy i integrujący
składnik zdrowego stylu życia. Jest jedną z podstawowych potrzeb
człowieka w każdym okresie życia. Bez niej niemożliwa jest
jakakolwiek strategia zdrowia, jego utrzymanie i pomnażanie, a u
dzieci i młodzieży prawidłowy rozwój. Uaktywnianie ruchowe dziecka
wpływa nie tylko na rozwój motoryczny, ale i pozostałe sfery rozwoju
i funkcjonowania jego organizmu. Jak wiadomo niedostatek, ale i
nadmiar aktywności ruchowej może być przyczyną wielu zaburzeń i
zwiększonego ryzyka chorób. Podejmowana w sposób regularny, a nie
okazjonalny, umiarkowana i utrzymywana w granicach tolerancji
ustroju, daje w efekcie nie tylko przyrost masy mięśniowej,
wzmacnianie kości i połączeń stawowych, ale także przyrost masy
serca, obniżenie ciśnienia tętniczego, zwolnienie tętna, zwolnienie
rytmu oddechowego itp.. W sferze psychicznej i społecznej pomaga
uzyskać szereg cech niezbędnych w życiu dorosłego człowieka, np.
odporność na stresy, równowagę emocjonalną, umiejętność psychicznej
adaptacji do zmieniających się warunków. Porządkując i nieco
uszczegółowiając zasadnicze zmiany dokonujące się pod wpływem
regularnej aktywności fizycznej, można je przedstawić w wielu
ujęciach schematycznych.
Sięgając zamierzchłych dziejów ludzkości, gdzie wychowanie fizyczne
wzięło swój początek, to należy zaznaczyć, że wywodzi się ono z
dwóch źródeł. Po pierwsze – z potrzeby przygotowania człowieka do
walki z przyrodą, z której trzeba było w ciężkim trudzie zdobywać
środki do życia. Po drugie – z dążenia do zabawy, przyjemności,
ekspresji ruchowej, z chęci wykazania się maksymalną sprawnością
ruchową. Potrzeby ruchowe są oczywiście zindywidualizowane. Zależą
one m.in. od fazy rozwoju, płci, warunków życia, stanu zdrowia,
poziomu sprawności i wydolności fizycznej, czynników genetycznych.
Wiemy, że każde dziecko, aby należycie się rozwijało, powinno być
aktywne fizycznie przez parę godzin dziennie. W miarę możliwości
powinien być to ruch urozmaicony. Wraz z wiekiem różnicują się
zainteresowania, a w szczególności różne stają się potrzeby
dziewcząt i chłopców. Wynika to głównie z różnic płciowych, w
motoryce, w umiejętnościach ruchowych i w psychice. Różnicują się
także zainteresowania u dorosłych. Mężczyźni interesują się bardziej
czynnościami siłowymi, a kobiety raczej koordynacyjnymi i
najchętniej o podłożu muzycznym. Spontaniczna aktywność ruchowa i
potrzeba ruchu wyraźnie się obniża.
Mimo,
że aktywność fizyczna jest pozytywnym miernikiem zdrowia, trudno
jest określić optymalny jej poziom i dozowanie w stosunku do osób
w różnym wieku. Zwiększona i systematyczna może łagodzić lub usuwać
występowanie wielu czynników chorobotwórczych. Ruch i aktywność
fizyczna poprawia ogólne samopoczucie, ma zbawienny wpływ na
przedłużenie życia ludzkiego oraz uczynienia go przyjemnym i
zdrowym. Aktywność fizyczna postrzegana jest również jako czynnik
integrujący zbiorowość i zapobiegający patologiom, a także jako
katalizator więzi społecznych.
Tymczasem z badań i obserwacji wynika, iż znaczna część naszego
społeczeństwa wiedzie niezbyt aktywny tryb życia ( bierne spędzanie
czasu wolnego ), który wymaga pewnej modyfikacji w obrębie tych
zachowań. Powodem takiego stanu rzeczy mogą być pewne uwarunkowania
osobiste, np. status ekonomiczny, stan zdrowia, wiek, płeć,
wykształcenie, silna wola, wiedza o zdrowotnym znaczeniu aktywności
fizycznej i samomotywacja. Istotne w podejmowaniu aktywności
fizycznej są również uwarunkowania środowiskowe, takie jak: brak
czasu, brak wsparcia społecznego, brak dostępu do obiektów, urządzeń
i taniego sprzętu, brak właściwej reklamy – informacji na temat
możliwości udziału w różnych formach rekreacji ruchowej.
Przywrócenie pracy fizycznej, uprawianie sportu i turystyki,
rekreacja fizyczna, zintensyfikowane wychowanie fizyczne, a także
wszelka aktywność ruchowa w formie codziennych dawek
profilaktycznych staje się dzisiaj koniecznością. Doskonałą okazję
dostarczania dzieciom i młodzieży odpowiedniej dawki ruchu stwarzają
zajęcia wychowania fizycznego w szkole. Jest to także sport i
rekreacja w ramach zajęć pozalekcyjnych.
Wpływ
wychowania fizycznego i sportu jest wszechstronny, owocuje wzrostem
siły, wytrzymałości, szybkości, mocy, zwinności, koordynacji i
innych cech motorycznych. Podnosi również ogólną sprawność fizyczną,
odporność organizmu, wpływa na wyrównanie różnic w rozwoju, a tym
samym wzmacnia zdrowie i daje dobre samopoczucie. Kultura fizyczna
dysponuje szeroką ofertą form realizacji aktywności ruchowej zarówno
instytucjonalnej, jak i w osobistym zakresie wychowania
fizycznego, sportu, turystyki, rekreacji i rehabilitacji ruchowej.
Pozwala każdemu na dokonanie wyboru takiej formy i zakresu
aktywności, która jest najdogodniejsza na określonym etapie życia.
Upowszechnianie szeroko rozumianej kultury fizycznej wśród dzieci,
młodzieży i dorosłych to jedno z zadań własnych każdego samorządu
terytorialnego. W strukturach organizacyjnych gminy funkcjonują
podmioty ( najczęściej jednostki bądź zakłady budżetowe ), których
podstawowym obowiązkiem jest zapewnienie warunków do prawidłowego
rozwoju zdrowotnego i psychofizycznego wszystkich mieszkańców
poprzez sport, rekreację, turystykę i każdą inną formę aktywności
ruchowej.
W
Barlinku zadanie to przypisane jest głównie – oprócz lokalnym
stowarzyszeniom sportowym - Barlineckiemu Ośrodkowi Kultury. Temat
ten podnoszony był już kilka razy na łamach „Echa Barlinka”. Jednak
ze względu na ciągle wzrastające znaczenie aktywności fizycznej na
poziom zdrowotności naszego społeczeństwa, wrócimy do niego
ponownie w jednym z najbliższych numerów.
mija
|