10 lat minęło… 

01 września. W zasadzie data oczywista. Po dwóch miesiącach laby powrót do szkoły. Jak co roku.  Otóż właśnie- prawie jak roku, bowiem tego roku -1999  już od marca  trwały prace nad organizacją nowo powołanej placówki oświatowej- Publicznego Gimnazjum nr 2 w Barlinku.  Bazę lokalową stanowiła funkcjonująca na Górnym Tarasie  „czwórka”. Ustalono obwód szkolny, powołano dyrektora, nadano status szkole, zatwierdzono Szkolny Plan Nauczania na trzyletni ( zgodny z zamierzeniami wielkiej reformy) cykl kształcenia oraz powołano kadrę pedagogiczną. Jakież było moje szczęście, kiedy znalazłam się wśród członków szacownego grona pedagogicznego! Gronu złożonemu z 18 podówczas nauczycieli dyrektorowała pani mgr Barbara Jarosz. Pracę w pierwszym roku rozpoczęło 155 uczniów w sześciu klasach pierwszych. Pierwszymi nauczycielami byli

  • Marta Adamska

  • Joanna Brąszkiewicz

  • Ewa Burzyńska

  • Wojciech Burzyński

  • Olgierd Cichecki

  • Beata Dębek

  • Grażyna Dokurno

  • Piotr Dzięcioł

  • Małgorzata Jabłońska

  • Jolanta Kaliszuk

  •  Katarzyna Klimczak

  • Maria Kordula

  •  Maria Kotowska

  • Anna Mariańska

  • Halina Olkiewicz-Fijałkowska

  • Sławomira Pawłowska

  • Danuta Zajączkowska

  •  Iwona Żytkowiak

 Rok szkolny podzielono na trzy okresy oraz zamiast tradycyjnych ocen wprowadzono punkty,

 Byłam nauczycielem z piętnastoletnim stażem- to była moja praca w trzeciej placówce. I nie byłoby w tym nic zdumiewającego, gdyby nie fakt, że była to druga szkoła, na której kształt miałam poniekąd wpływ. To  przyjemnie mieć świadomość, że możemy tworzyć coś ważnego, a szkoła niewątpliwie jest placówką ważną z punktu widzenia wielu aspektów życia. Oczywiście było nas grono zapaleńców – pasjonatów, dla których nasze gimnazjum stało się celem naszych wszelkich pedagogicznych poczynań, łącznie z różnymi częstokroć dyskusyjnymi eksperymentami ( tu warto wspomnieć o wzmiankowanym już punktowym systemie oceniania, klasach profilowanych).  Na korytarzach i w pokoju nauczycielskim rozbrzmiewała wówczas muzyka modnego w owym czasie zespołu, którego nazwy nie wymienię z wielu powodów, głownie, aby nie pozwolić się odrzeć z sentymentu.

I był entuzjazm, była praca. Z roku na rok zdobywaliśmy nowe kompetencje, by stawić czoła pierwszym testom gimnazjalnym, wspomagani przez kolejne siły pedagogiczne.

Struktura szkoły opierała się i dalej opiera na współpracy nauczycieli ,uczniów i rodziców.

Stawia na tradycyjne wartości – honor, patriotyzm, uczciwość i odpowiedzialność. Ceni – odwagę, przyjaźń i prawdomówność. Wymaga – odpowiedzialności za siebie, rodzinę, ojczyznę, kultury  i szacunku  w kontaktach z innymi. Te zasady pozwalały rozwijać się szkole, sięgać po nowe, podejmować wyzwania, by stać się szkołą nowoczesną, przyjazną uczniowi, zrozumiałą dla rodzica i widoczną w środowisku lokalnym, zdobywającą laury na wszystkich szczeblach w wielu dziedzinach nauki i sportu.

Wertując kronikę szkoły,  czytając monografię, rozmawiając z nauczycielami, uczniami, rodzicami trudno jest opisać wszystko, bowiem  10 lat to dużo. Każdy  rok może pochwalić się sukcesem- większym, mniejszym, ale z pewnością nie były to lata nijakie, w każdym z dziesięciu lat   można pokazać sukces, przedsięwzięcie, nazwisko ucznia, które to pozwoliły  nam zajmować ważne miejsce w życiu naszego miasta. Nie można jednakowoż pominąć tego, że dzisiaj po dziesięciu latach jesteśmy ;

- Szkołą z Klasą
czyli taką, która:

-Dobrze uczy każdego ucznia

-Ocenia sprawiedliwie

-Uczy myśleć i rozumieć świat

-Rozwija społecznie, uczy wrażliwości

-Pomaga uwierzyć w siebie, tworzy dobry klimat

-Przygotowuje do przyszłości

W akcję byli zaangażowani zarówno  nauczyciele jak i uczniowie.

Dalszym krokiem były następne  tytuły. Po intensywnym przepracowaniu całego roku szkolnego 2005/2006 w ramach programu, „Nauczyciel z klasą” -pięciu nauczycieli  uzyskało ten tytuł.

 Zadania, które musieli zrealizować nauczyciele, były  podzielone na cztery bloki tematyczne odpowiadające czterem „sprawnościom nauczyciela”:

¨Nauczycielu, odejdź od tablicy”.

¨Nauczycielu, pracuj metodą projektów”.

¨Nauczycielu, oceniaj uczniów tak, by pomagać im się uczyć”.

¨Uczeń też człowiek”.

- szkołą posiadającą Certyfikat Zachodniopomorskiej  Szkoły Jakości szkołą szczycącą się imieniem Mikołaja Kopernika.

I tak -29 marca 2007 r. odbyła się VI  Sesja Rady Miasta i Gminy Barlinek.  Dla naszej szkoły  to spotkanie było szczególnie ważne, ponieważ radni mieli podjąć decyzję o nadaniu  szkole imienia, które wybrała społeczność Publicznego Gimnazjum Nr 2  w Barlinku

Na sesji społeczność szkoły reprezentowali: pani dyrektor Barbara Jarosz, gospodarze 13 klas oraz koordynator programu ,, Nadanie  imienia szkole” p. Anna Mariańska.

Przewodniczący Rady Miasta i Gminy -Dariusz Zieliński  po przywitaniu wszystkich obecnych odczytał porządek obrad. Nasza sprawa  znalazła się w szóstym punkcie obrad. Kiedy nadszedł ten moment, przewodniczący odczytał wniosek o nadanie imienia  szkole wraz z uzasadnieniem:

WSTRZYMAŁ SŁOŃCE,

RUSZYŁ ZIEMIĘ,

POLSKIE GO WYDAŁO PLEMIĘ…

Dlaczego Mikołaj Kopernik jest patronem naszej szkoły?

To proste. Przede wszystkim, jest synem narodu mieszkającego nad Wisłą. Swoim życiem pokazał, jak wykorzystywać posiadane talenty, aby wszyscy z nich mogli czerpać. Sam najpierw korzysta z wiedzy swoich profesorów (…). Przez całe swoje życie pasjonował się wszechświatem. Jego zainteresowanie, wymiana myśli z astronomem norymberskim, latami trwające obserwacje nieba, zrobiony przez Mikołaja projekt reformy kalendarza, dały podstawy do niepowtarzalnej w dziejach ludzkości teorii heliocentrycznej. Cały świat został postawiony „ do góry nogami”.

 Mikołaj Kopernik do dziś zadziwia bogactwem swego wizerunku.

   Dla uczniów jest wzorem mówiącym, że warto się uczyć, że nie wolno przekreślać swoich zdolności. Nauka to nie jest tylko to, co przekazują pedagodzy, to także własne dociekania. To przykład wielkiego patriotyzmu dla młodych. Pokazuje, że każdy jest odpowiedzialny   za losy naszej ojczyzny(…). Kopernik jest świadectwem ważnej cnoty – wierności swoim przekonaniom (…).

Dla nauczycieli jest przykładem fantastycznego pedagoga, który każe inspirować młodzież do własnych doświadczeń. To człowiek z pasją. Nie poprzestaje na ustalonych już priorytetach, ale nieustannie ulepsza swoje teorie, docieka nowości, szuka możliwości dotarcia do szerszej społeczności.

Rodzice mogą dostrzec w Koperniku dobrego opiekuna, który wiele czasu  i wysiłku poświęca dla swoich podopiecznych – jako członek kapituły warmińskiej, jako dowódca, przełożony, wreszcie przyjaciel, na którego zawsze można liczyć. Wartości, które przekazuje współczesnym sobie, każą postrzegać Mikołaja Kopernika jako człowieka ponadczasowego(…). Wszechstronnie wykształcony, mąż stanu, obyty w świecie strateg i ekonomista, jednocześnie skromny, taktowny,  a przez to szanowany jest najlepszym przykładem dla dzisiejszej młodzieży.. Zapisał się w historii Polski nie tylko jako naukowiec udowadniający teorię heliocentryczną, ale przede wszystkim jako wielki Polak, który całe swoje życie poświęcił dla służby Ojczyźnie, w jej obronie  i dla dobra narodu(…).

Osoba Mikołaja Kopernika z pewnością pomoże osiągnąć uczniom naszej szkoły nie tylko odpowiednie umiejętności, ale także wzbudzi postawy godne zauważenia i naśladowania.

Ku ogromnemu zadowoleniu przedstawicieli szkoły, radni jednogłośnie przyjęli w/w uchwałę. Nasza szkoła-Publiczne Gimnazjum Nr2  w Barlinku – od tego dnia nosi  imię MIKOŁAJA KOPERNIKA

Tak staliśmy się szkołą zorientowaną na młodego człowieka-jego wszechstronny rozwój - naukę, sport, rozwój społeczny, tworząc z roku na rok (tradycję zgodną z etymologią tego slowa  z łac  daję, przekazuję). Stałymi owej tradycji są ;

- tygodnie nauk; Tydzień Nauk Ścisłych, Tydzień Nauk Humanistycznych, tytuły Primus Inter  Pares, Sportowiec Roku, przeglądy teatralne, konkursy reytatorskie, olimpiady szkolne, imprezy rozrywkowe, zawody sportowe, Dzień Patrona.

I jeszcze o projektach, które weszły do pracy szkoły, aktywizując wielu uczniów, otwierając przed nimi nieznane,  pokazując piękno bliskiego.  W szkole realizowane są wciąż nowe projekty, które  pomagają uczniom:

- doskonalić języki obce ( spotkania ,wwarsztaty z młodzieżą zzaprzyjaxnionych szkół ze Szwecji i Niemiec);

- poszerzać wiedzę na temat swojej „Małej Oiczyzny”;

- uczą demokracji;

- pomagają realizować pasje;

- kształtować właściwe postawy wobec różnych przejawów życia społecznego, zarówno tych,które stanowią zagrożenie, jak i tych, które są społecznie pożądane;

- poznawać kraj.

Realizacja tych zamierzeń możliwa jest dzięki współpracy z władzami i wieloma instytucjami na terenie naszego miasta oraz fundacji polsko - amerykańskiej „Równać szansę”

Nie sposób wymienić wszystkich działań, które podejmujemy jako szkoła, i nawet w obliczu tego pierwszego ważnego jubileuszu nie jest to zbyt istotne, ale ważne jest to, że wśród tylu wszelkich działań, oczekiwań  nas – pedagogów, Was rodziców, a nade wszystko- uczniów – jesteśmy wciąż placówką, która realizując założenia wszelkich reform, dostosowując się do wciąż zmieniających się warunków makrospołecznych, nie zapomina o tym, że sens naszego istnienia jest determinowany potrzebami, oczekiwaniami naszych najważniejszych odbiorców świadczonych przez nas „pedagogicznych usług”, jakimi są nasi uczniowie.

10 lat - to dużo… i mało. Historia wciąż się pisze….Wszystkich zainteresowanych  serdecznie zapraszam na  naszą stronę internetową. http://gim2barlinek.pl/ tu patrz m.in.; monografia szkoły.

                                                                            iż
 

Copyright (c) 2004 Echo Barlinka