10 lat minęło…
01 września. W zasadzie data
oczywista. Po dwóch miesiącach laby powrót do szkoły. Jak co roku.
Otóż właśnie- prawie jak roku, bowiem tego roku -1999 już od marca
trwały prace nad organizacją nowo powołanej placówki oświatowej-
Publicznego Gimnazjum nr 2 w Barlinku. Bazę lokalową stanowiła
funkcjonująca na Górnym Tarasie „czwórka”. Ustalono obwód szkolny,
powołano dyrektora, nadano status szkole, zatwierdzono Szkolny Plan
Nauczania na trzyletni ( zgodny z zamierzeniami wielkiej reformy)
cykl kształcenia oraz powołano kadrę pedagogiczną. Jakież było moje
szczęście, kiedy znalazłam się wśród członków szacownego grona
pedagogicznego! Gronu złożonemu z 18 podówczas nauczycieli
dyrektorowała pani mgr Barbara Jarosz. Pracę w pierwszym roku
rozpoczęło 155 uczniów w sześciu klasach pierwszych.
Pierwszymi nauczycielami byli
Rok szkolny podzielono na
trzy okresy oraz zamiast tradycyjnych ocen wprowadzono punkty,
Byłam nauczycielem z
piętnastoletnim stażem- to była moja praca w trzeciej placówce. I
nie byłoby w tym nic zdumiewającego, gdyby nie fakt, że była to
druga szkoła, na której kształt miałam poniekąd wpływ. To
przyjemnie mieć świadomość, że możemy tworzyć coś ważnego, a szkoła
niewątpliwie jest placówką ważną z punktu widzenia wielu aspektów
życia. Oczywiście było nas grono zapaleńców – pasjonatów, dla
których nasze gimnazjum stało się celem naszych
wszelkich pedagogicznych poczynań, łącznie z różnymi częstokroć
dyskusyjnymi eksperymentami ( tu warto wspomnieć o wzmiankowanym już
punktowym systemie oceniania, klasach profilowanych). Na
korytarzach i w pokoju nauczycielskim rozbrzmiewała wówczas muzyka
modnego w owym czasie zespołu, którego nazwy nie wymienię z wielu
powodów, głownie, aby nie pozwolić się odrzeć z sentymentu.
I był
entuzjazm, była praca. Z roku na rok zdobywaliśmy
nowe kompetencje, by stawić czoła pierwszym testom gimnazjalnym,
wspomagani przez kolejne siły pedagogiczne.
Struktura szkoły opierała się i dalej
opiera na współpracy nauczycieli ,uczniów i rodziców.
Stawia na tradycyjne wartości – honor,
patriotyzm, uczciwość i odpowiedzialność. Ceni – odwagę, przyjaźń i
prawdomówność. Wymaga – odpowiedzialności za siebie, rodzinę,
ojczyznę, kultury i szacunku w kontaktach z innymi. Te zasady
pozwalały rozwijać się szkole, sięgać po nowe, podejmować wyzwania,
by stać się szkołą nowoczesną, przyjazną uczniowi, zrozumiałą dla
rodzica i widoczną w środowisku lokalnym, zdobywającą laury na
wszystkich szczeblach w wielu dziedzinach nauki i sportu.
Wertując kronikę szkoły, czytając
monografię, rozmawiając z nauczycielami, uczniami, rodzicami trudno
jest opisać wszystko, bowiem 10 lat to dużo. Każdy rok może
pochwalić się sukcesem- większym, mniejszym, ale z pewnością nie
były to lata nijakie, w każdym z dziesięciu lat można pokazać
sukces, przedsięwzięcie, nazwisko ucznia, które to pozwoliły nam
zajmować ważne miejsce w życiu naszego miasta. Nie można jednakowoż
pominąć tego, że dzisiaj po dziesięciu latach jesteśmy ;
- Szkołą z Klasą
czyli taką, która:
-Dobrze uczy każdego ucznia
-Ocenia sprawiedliwie
-Uczy myśleć i rozumieć świat
-Rozwija społecznie, uczy wrażliwości
-Pomaga uwierzyć w siebie, tworzy dobry
klimat
-Przygotowuje do przyszłości
W akcję byli zaangażowani zarówno
nauczyciele jak i uczniowie.
Dalszym krokiem były następne
tytuły. Po intensywnym przepracowaniu
całego roku szkolnego 2005/2006 w ramach programu,
„Nauczyciel z klasą” -pięciu
nauczycieli uzyskało ten tytuł.
Zadania,
które musieli zrealizować nauczyciele, były podzielone na cztery
bloki tematyczne odpowiadające czterem „sprawnościom nauczyciela”:
¨Nauczycielu,
odejdź od tablicy”.
¨Nauczycielu, pracuj metodą
projektów”.
¨Nauczycielu, oceniaj uczniów tak, by
pomagać im się uczyć”.
¨Uczeń też człowiek”.
-
szkołą posiadającą Certyfikat
Zachodniopomorskiej Szkoły Jakości szkołą
szczycącą się imieniem Mikołaja Kopernika.
I tak -29
marca 2007 r. odbyła się VI Sesja Rady Miasta i Gminy
Barlinek. Dla naszej szkoły to spotkanie było szczególnie ważne,
ponieważ radni mieli podjąć decyzję o nadaniu szkole imienia, które
wybrała społeczność Publicznego Gimnazjum Nr 2 w Barlinku
Na sesji społeczność szkoły
reprezentowali: pani dyrektor Barbara Jarosz, gospodarze 13 klas
oraz koordynator programu ,, Nadanie imienia szkole” p. Anna
Mariańska.
Przewodniczący Rady Miasta i Gminy
-Dariusz Zieliński po przywitaniu wszystkich obecnych odczytał
porządek obrad. Nasza sprawa znalazła się w szóstym punkcie obrad.
Kiedy nadszedł ten moment, przewodniczący odczytał wniosek o nadanie
imienia szkole wraz z uzasadnieniem:
WSTRZYMAŁ SŁOŃCE,
RUSZYŁ ZIEMIĘ,
POLSKIE GO WYDAŁO PLEMIĘ…
Dlaczego Mikołaj Kopernik jest
patronem naszej
szkoły?
To proste.
Przede wszystkim, jest synem narodu mieszkającego nad Wisłą. Swoim
życiem pokazał, jak wykorzystywać posiadane talenty, aby wszyscy z
nich mogli czerpać. Sam najpierw korzysta z wiedzy swoich profesorów
(…). Przez całe swoje życie pasjonował się wszechświatem. Jego
zainteresowanie, wymiana myśli z astronomem norymberskim, latami
trwające obserwacje nieba, zrobiony przez Mikołaja projekt reformy
kalendarza, dały podstawy do niepowtarzalnej w dziejach ludzkości
teorii heliocentrycznej. Cały świat został postawiony „ do góry
nogami”.
Mikołaj
Kopernik do dziś zadziwia bogactwem swego wizerunku.
Dla uczniów
jest wzorem mówiącym, że warto się uczyć, że nie wolno przekreślać
swoich zdolności. Nauka to nie jest tylko to, co przekazują
pedagodzy, to także własne dociekania. To przykład wielkiego
patriotyzmu dla młodych. Pokazuje, że każdy jest odpowiedzialny za
losy naszej ojczyzny(…). Kopernik jest świadectwem ważnej cnoty –
wierności swoim przekonaniom (…).
Dla nauczycieli
jest przykładem fantastycznego pedagoga, który każe inspirować
młodzież do własnych doświadczeń. To człowiek z pasją. Nie
poprzestaje na ustalonych już priorytetach, ale nieustannie ulepsza
swoje teorie, docieka nowości, szuka możliwości dotarcia do szerszej
społeczności.
Rodzice
mogą dostrzec w Koperniku dobrego opiekuna, który wiele czasu i
wysiłku poświęca dla swoich podopiecznych – jako członek kapituły
warmińskiej, jako dowódca, przełożony, wreszcie przyjaciel, na
którego zawsze można liczyć. Wartości, które przekazuje współczesnym
sobie, każą postrzegać Mikołaja Kopernika jako człowieka
ponadczasowego(…). Wszechstronnie wykształcony, mąż stanu, obyty w
świecie strateg i ekonomista, jednocześnie skromny, taktowny, a
przez to szanowany jest najlepszym przykładem dla dzisiejszej
młodzieży.. Zapisał się w historii Polski nie tylko jako naukowiec
udowadniający teorię heliocentryczną, ale przede wszystkim jako
wielki Polak, który całe swoje życie poświęcił dla służby Ojczyźnie,
w jej obronie i dla dobra narodu(…).
Osoba Mikołaja Kopernika z pewnością
pomoże osiągnąć uczniom naszej szkoły nie tylko odpowiednie
umiejętności, ale także wzbudzi postawy godne zauważenia i
naśladowania.
Ku ogromnemu zadowoleniu przedstawicieli szkoły,
radni jednogłośnie przyjęli w/w uchwałę. Nasza szkoła-Publiczne
Gimnazjum Nr2 w Barlinku – od tego dnia nosi imię
MIKOŁAJA KOPERNIKA
Tak staliśmy się szkołą zorientowaną na
młodego człowieka-jego wszechstronny rozwój - naukę, sport, rozwój
społeczny, tworząc z roku na rok (tradycję zgodną z etymologią tego
slowa z łac daję, przekazuję). Stałymi owej tradycji są ;
- tygodnie nauk; Tydzień Nauk Ścisłych,
Tydzień Nauk Humanistycznych, tytuły Primus Inter Pares, Sportowiec
Roku, przeglądy teatralne, konkursy reytatorskie, olimpiady szkolne,
imprezy rozrywkowe, zawody sportowe, Dzień Patrona.
I jeszcze o projektach, które weszły do
pracy szkoły, aktywizując wielu uczniów, otwierając przed nimi
nieznane, pokazując piękno bliskiego. W szkole realizowane są
wciąż nowe projekty, które pomagają uczniom:
- doskonalić języki obce ( spotkania ,wwarsztaty
z młodzieżą zzaprzyjaxnionych szkół ze Szwecji i Niemiec);
- poszerzać wiedzę na temat swojej
„Małej Oiczyzny”;
- uczą demokracji;
- pomagają realizować pasje;
- kształtować właściwe postawy wobec
różnych przejawów życia społecznego, zarówno tych,które stanowią
zagrożenie, jak i tych, które są społecznie pożądane;
- poznawać kraj.
Realizacja tych zamierzeń możliwa jest dzięki
współpracy z władzami i wieloma instytucjami na terenie naszego
miasta oraz fundacji polsko - amerykańskiej „Równać
szansę”
Nie sposób wymienić wszystkich działań,
które podejmujemy jako szkoła, i nawet w obliczu tego pierwszego
ważnego jubileuszu nie jest to zbyt istotne, ale ważne jest to, że
wśród tylu wszelkich działań, oczekiwań nas – pedagogów, Was
rodziców, a nade wszystko- uczniów – jesteśmy wciąż placówką, która
realizując założenia wszelkich reform, dostosowując się do wciąż
zmieniających się warunków makrospołecznych, nie zapomina o tym, że
sens naszego istnienia jest determinowany potrzebami, oczekiwaniami
naszych najważniejszych odbiorców świadczonych przez nas
„pedagogicznych usług”, jakimi są nasi uczniowie.
10 lat - to dużo… i mało. Historia
wciąż się pisze….Wszystkich zainteresowanych serdecznie
zapraszam na naszą stronę internetową.
http://gim2barlinek.pl/ tu patrz m.in.; monografia szkoły.
iż
|