Chór zaśpiewał...
Gdy
kościelną ciszę i skupienie przerwała na znak dyrygenta gromka pieśń
połączonych chórów, pomyślałam: ależ to potęga! W czasie koncertu
chwilami wzruszenie ściskało gardło, a chwilami słuchacze uśmiechali
się, a nawet podrygiwali w takt pieśni. Ludzi w kościele zgromadziło
się tyle, że mury świątyni nie pomieściły wszystkich.

Koncert odbył się w kościele p.w. NSNMP w dniu 22 października 2008
r. w ramach jubileuszu 730-lecia Barlinka i odsłonięcia oraz
poświęcenia pomnika Jana Pawła II w 30 rocznicę pontyfikatu.
Wydarzenie odnotowano w prasie i internecie. Pisano o odsłonięciu
pomnika i jego autorze Leo Molu, o historii sprowadzenia pomnika,
wystawie w muzeum towarzyszącej uroczystości, o uroczystej mszy św.
i dostojnikach kościelnych. Moim zamiarem jest napisanie o chórze i
koncercie, który tak nas zachwycił i uświetnił uroczystość.
Wysłuchaliśmy, zachwyciliśmy się i poszliśmy dalej bez potrzeby
dociekania jak rodziło się to dzieło.
Oratorium „Miłosierdzie Boże” do słów św. Siostry Faustyny
skomponował Zbigniew Małkowicz (w czasie koncertu grał na
klawiszach). Wykonawcą muzyki był Zespół Muzyki Sakralnej „Lumen” z
Poznania, a zaśpiewały połączone chóry „Cantore Gospel” i „Echo
Arioso” ze Stargardu Szczecińskiego oraz chór „Halka” z Barlinka.
Dyrygował Ireneusz Zagata. Narrację pięknie prowadziła Elżbieta
Ogarewicz – nauczycielka języka polskiego z SP nr 1.
Oto w
skrócie historia koncertu od pomysłu do finału:
Po
koncercie chóru „Halka” w kościele św. Bonifacego pod koniec
ubiegłego roku, ksiądz wikary Tomasz Tylutki dał Ireneuszowi Zagacie
nuty oratorium „Miłosierdzie Boże”, aby dyrygent mógł je sobie
przejrzeć i zastanowić się, czy jest możliwe wykonanie tego dzieła
przez „Halkę” – chór bądź co bądź złożony z wykonawców amatorów. Po
kilku tygodniach i konsultacjach z chórem, odpowiedź była: „tak”.
Odbyło się spotkanie z kompozytorem, który przedstawił swoje
wymagania odnośnie interpretacji utworu. Zaczęła się mozolna,
systematyczna praca. Cotygodniowe spotkania i próby chóru odbywały
się od tej pory 2 razy w tygodniu, a potem co drugi dzień. Trudno
było. Ludzie, którzy pracują zawodowo i mają rodziny, byli zmęczeni
i chwilami – zrezygnowani. Jednak skoro się rzekło „tak”... Ireneusz
jest perfekcjonistą wymagającym dużo od siebie i ludzi, z którymi
pracuje i „nie ma zmiłuj się”. Pod koniec września oratorium było
opanowane, chociaż w takich sytuacjach zawsze bywają jakieś
wątpliwości. Na początku października zaproszono kompozytora na
konsultację z chórem. Po wysłuchaniu repertuaru, ocenił wykonanie
jako bardzo dobre. Podbudowani chórzyści nabrali więcej pewności
siebie i zaczął się czas szlifowania szczegółów. Na życzenie
kompozytora i propozycję księdza wikarego postanowiono, że wykonanie
wzmocnią dwa chóry ze Stargardu Szczecińskiego. Pomysł był dobry,
ale problem tkwił w tym, że ze względu na koszty nie było możliwości
odbycia wspólnej próby, co powodowało stres i niepewność. Warto
zaznaczyć, że układy były rozpisane na sześć głosów, czyli najwyższy
stopień trudności. Jedyna wspólna próba odbyła się już w kościele,
tuż przed koncertem, a przecież w wykonaniu wzięło udział około 100
osób, w tym 9 solistów, a także dzieci. Zbigniew Małkowicz –
kompozytor i aranżer oratorium był zadowolony z tego, co usłyszał.
„Dali radę”, chociaż to utwór napisany dla wykonawców zawodowych.
Przed koncertem, co jest oczywiste, wykonawcom towarzyszyła wielka
trema i niepokój, by za chwile, uskrzydlić naszą wyobraźnię. Na
koniec chóry wspólnie z obecnymi odśpiewali ulubioną pieśń Jana
Pawła II „Barka”, która poniosła się daleko poza mury świątyni,
podjęta przez tych, którzy stali na zewnątrz.
A oto
wykonawcy oratorium:
–Chór
„Halka” z Barlinka pod kierownictwem Ireneusza Zagaty
–Chór
„Echo Ariozo” ze Stargardu Szcz. pod kierownictwem Jerzego
Krawczyńskiego
–Chór
„Cantore Gospel” ze Stargardu Szcz. pod kierownictwem Marii Pyry
–Zespół Muzyki Sakralnej „Lumen” z Poznania pod kierownictwem
kompozytora Zbigniewa Małkowicza
–Dzieci przygotowane przez Dorotę Kowalską i Joannę Solińską
–
Soliści zespołu „Lumen”: Julia Rosińska-Kapela i Aleksandra
Małkowicz
–
Soliści chóru „Halka”: Dorota Kowalska, Joanna Solińska, Iwona
Bogusław, Wiktoria Kowalczyk, Joanna Nieruchaj, Teresa Olech, Józef
Piotrowski
–Zespół wokalny działający przy chórze „Halka”: Elżbieta Kusa,
Teresa Olech, Joanna Solińska, Dorota Kowalska, Joanna Nieruchaj,
Józef Piotrowski
–Narracja: Elżbieta Ogarewicz
–Dyrygent: Ireneusz Zagata.
Koncert odbył się dzięki sponsorom, którymi byli:
Burmistrz Miasta Barlinek Zygmunt Siarkiewicz
Prezes GBS Zbigniew Wielgosz
Proboszcz Parafii p.w. NSNMP ksiądz dziekan Bronisław Lose.
Maksymalne zaangażowanie, ciężka praca, dobra atmosfera i wola
doprowadzenia przedsięwzięcia do możliwie perfekcyjnego finału przez
wykonawców i dyrygenta zaprocentowały wspaniałym efektem. Nic też
dziwnego, że zarówno Ireneusz jak i śpiewacy, po koncercie odbierali
telefony z ciepłymi słowami, a na ulicy czy w sklepie gratulacje i
słowa uznania.
Kompozytor Zbigniew Małkowicz pozostaje z naszym chórem w kontakcie,
proponując współpracę. Już padła propozycja wystąpienia w pałacu w
Garbiczu, gdzie odbywają się warsztaty muzyczne z udziałem
wykładowców z Poznania. Obiecał też przesłać (po ukończeniu)
nagranie swojego nowego dzieła. Może ta współpraca otworzy szerzej
bramy przed „Halką”, bo przykro pomyśleć, że koncert który
usłyszeliśmy i w który włożono tyle wysiłku, miałby się odbyć tylko
jeden raz.
Romana Kaszczyc
|