SZKOŁA ZARZĄDZAJĄCA WIEDZĄ –
REAKTYWACJA
Dobrych praktyk nigdy za wiele, tym bardziej jeśli dzieją się one w
naszych szkołach. Przykładem wdrożenia takich innowacyjnych pomysłów
jest „Program wyrównywania szans edukacyjnych uczniów” w ramach
Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków
Europejskiego Funduszu Społecznego, który realiz0wany jest w
Zespóle Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 im. kpt. hm. Andrzeja
Romockiego „MORRO” w Barlinku.

Uczniowie oprócz zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, fakultatywnych,
kół zainteresowań uczestniczą w programie Szkoła Zarządzająca
Wiedzą, którego celem jest nauczenie uczniów samodzielnego uczenia
się. Każdy młody człowiek staje się menedżerem własnej wiedzy,
biegłym w podstawowych kompetencjach menedżerskich, takich jak
planowanie, organizowanie własnej nauki, jej prezentacja, kontrola i
ocena. Uczniowie poza treściami nauczania muszą posiąść konieczne
umiejętności zdobywania, wykorzystywania i stosowania w praktyce
wiedzy, poznają sam proces uczenia. Program Szkoła Zarządzająca
Wiedzą składa się z pięciu etapów zwanych modułami. W każdym z nich
uczeń zdobywa umiejętności, dzięki którym będzie sprawnie zarządzać
swoją wiedzą.

W
ramach tego programu 18 września 2008 r. wszystkie klasy pierwsze
spotkały się wraz ze swoimi wychowawcami na ognisku integracyjnym na
Janowie Pogoda dopisała humory również, pieczone kiełbaski
smakowały wyśmienicie, niektórym nawet starczyło sił na sportowe
zmagania.

2
października ta sama grupa uczniów uczestniczyła w Bajkowych
Otrzęsinach. Podczas tej szkolnej uroczystości wysłuchaliśmy
krótkiego wykładu pana Grzegorza Zielińskiego, omawiającego m. in.
cele programu. Następnie gospodarze klas wraz z opiekunami otrzymali
od pana dyrektora Ryszarda Syroki Kodeks menedżera wiedzy. (zdjęcia
3, 4) Po południu nauczyciele uczestniczyli w Konferencji
inaugurującej realizację programu, gdyż również dla nich
przygotowane są specjalne szkolenia i formy doskonalenia własnych
umiejętności.

Program Szkoła Zarządzająca Wiedzą pozwala lepiej zrozumieć, co
dzieje się w umysłach młodych ludzi, w jaki sposób postrzegają
otaczający ich świat, jakie procesy sprzyjają zapamiętywaniu przez
nich wiedzy, oraz jakie działania należy podejmować, aby nauczanie i
uczenie się zwieńczone zostało sukcesem. To już druga odsłona
programu, w którym uczestniczy wiele szkól w Polsce, druga teraz
dodatkowo wsparta dużą liczbą zajęć pozalekcyjnych i integracyjnych
z wychowawcami klas. Nad realizacją tego programu w naszej szkole
czuwa zespół w składzie: K. Komorowski, I. Leszczyńska, M.
Lewandowska, A. Komorowska i M.Jagiełło –Trif.
I.Leszczyńska K. Komorowski
|