„Idea
człowieczeństwa zakłada (…), że człowiek
jest
bytem stojącym wobec wartości i na realizację wartości
niejako skazanym – jeśli naprawdę chce być człowiekiem”.
W.
Stróżewski
Jakie wartości ceni młodzież? –
wyniki badań
Problemy związane z życiem człowieka i
sensem jego istnienia od lat były i są centralnym punktem
zainteresowań różnych naukowców. Wartości ze względu na swoją
doniosłość w kształtowaniu mechanizmów jednostkowego i społecznego
życia są właśnie jednym z tych problemów, które pobudzają do badań i
refleksji. Życie człowieka jest procesem realizowania wartości.
Człowiek jako osoba wolna dokonuje wyboru wartości, czyli tego co
uważamy za ważne, cenne dla jednostki i społeczeństwa, co jest godne
wysiłku, poświęcenia, co stanowi cel dążeń ludzkich. Odkrywanie,
przyjmowanie i prowadzenie życia zgodnego z przyjętym systemem
wartości jest celem wychowania i samowychowania. Człowiek jest ze
swojej istoty ukierunkowany na świat wartości: dostrzega je,
rozpoznaje, klasyfikuje, realizuje. Całe życie człowieka jest
bezustannym wartościowaniem. Świat, w którym żyjemy, jest światem
wartości. Można w nim wyróżnić różne wartości. Wszystkie będą
tworzyć system określany mianem sieci wartości. Jeśli niektóre z
nich są przez człowieka preferowane i szczególnie wysoko cenione,
tworzy się wówczas hierarchia wartości.
Wartości, na co wskazuje zarówno bogata
literatura jak i doświadczenie ludzkie, należą do ważniejszych
obszarów życia człowieka. Jedni nazywają je drogowskazami, punktami
orientacyjnymi w złożonej rzeczywistości, inni traktują jako
kryteria ocen i opinii, podstawę podejmowanych aktualnie działań,
ale także jako przedmiot trwałych pragnień i cel dążeń. Wartości są
– jak pisał J. Tischner – „wiecznym źródłem fascynacji dla ludzkiego
życia i myślenia, a cały urok świata wartości bierze się zapewne
stąd, że nic z tego świata nie narzuca się nam przemocą.”
Jest taki okres w naszym życiu, kiedy
stwierdzamy, że budowanie systemu wartości przebiega
najintensywniej. Jest to okres dorastania – okres młodzieńczy.
Intensywny rozwój wartości na tym etapie życia daje szansę na
uaktywnienie tych psychofizycznych możliwości osoby, które pozwalają
jej stawać się coraz bardziej człowiekiem. Dużo i często mówi się o
zagubieniu młodzieży, wycofaniu z życia społecznego, niszczących
uzależnieniach, agresji, trudnościach i problemach jakie wnosi i
stwarza. Z drugiej strony spotykamy się z zachowaniami przeciwnymi:
młodzi tworzą niezależną sztukę, są zaangażowani religijnie,
uczestniczą w olimpiadach i konkursach, które wymagają pracowitości
i wysiłku. Słyszymy o wolontariuszach różnych organizacji
społecznych. Czy świadczy to o dwóch „kategoriach” młodzieży i w
konsekwencji o dwóch kategoriach wartości przez nich respektowanych?
Gdzie szukać takiego stanu rzeczy? Czy chociażby uczciwość,
dzielność, przyjaźń a może rodzina są jeszcze wartościami
atrakcyjnymi dla młodego człowieka?
Istnieją różne metody poznawania
wartości, jakie wyznają i jakimi kierują się młodzi ludzie w życiu.
Jedną z nich może być obserwacja zachowania w różnych sytuacjach.
Wiele informacji można uzyskać bezpośrednio od osoby, pytając ją i
skłaniając do refleksji nad tym, co jest dla niej ważne. Taką
właśnie metodą posłużyłem się w celu poznania wartości życiowych
młodzieży. Stworzyłem ankietę zawierającą twierdzenia określające
różne kategorie wartości. Przeprowadziłem badania na próbie
młodzieży szkolnej pochodzącej z różnych środowisk. Ich zadaniem
było ustosunkowanie się do zaproponowanych twierdzeń.
Badania przeprowadziłem w Zespole Szkół
Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Barlinku. Wśród trzech typów szkół: liceum
ogólnokształcącym, technikum mechanicznym i zasadniczej szkole
zawodowej, w trzech klasach.
Zgromadzone w trakcie badań materiały i
analiza zebranych informacji o wartościach życiowych młodzieży
skłoniły mnie do wyprowadzenia następujących wniosków:
Dla badanych uczniów istotne są
wszystkie wskazane wartości, które tworzą wyraźnie zarysowaną
hierarchię. Typ szkoły badanej młodzieży nie różnicował wartości
ankietowanych uczniów, można powiedzieć, że często uczniowie byli
wyjątkowo zbieżni w swoich ocenach.
We wszystkich grupach ankietowanych
uczniów wartości allocentryczne znalazły się na samym szczycie
najbardziej cenionych wartości. Wartość przyjaźni i koleżeństwa dla
typowego ucznia ze szkoły ponadgimnazjalnej nie podlega dyskusji.
Świadczenie sobie pomocy, możliwość liczenia na wsparcie rówieśników
w chwilach trudnych, czy posiadanie przyjaciół to najczęściej
cenione wartości.
Drugie miejsce w hierarchii wartości
badanych uczniów zajęły wartości związane z pracą. Miejsce to
sugeruje, że są one ogólnie aprobowane. Można powiedzieć, że
młodzież wysoko ceni pracę i wręcz sugeruje, że wszystkie obowiązki
w pracy należy wykonywać najlepiej jak tylko się potrafi. Uczniowie
wprawdzie z pracą bezpośrednio nie zetknęli się, ale już wiedzą, że
fakt otrzymania dobrej pracy wyznacza możliwości życiowe, czyli
osiąganie wielu stawianych sobie celów.
Kolejne w hierarchii wartości znalazły
się wartości prospołeczne i niewiele odstające wartości rodzinne.
Pierwsze zostały wysoko zaakceptowane, zwłaszcza te poglądy, które
afirmowały wartości prospołeczne, w sposób zróżnicowany zostały
ocenione poglądy podważające te wartości. Wysoka pozycja w ocenie
wartości rodzinnych jakby zaprzecza powszechnej opinii o kryzysie
współczesnej rodziny.
W centrum hierarchii wartości uplasowały
się wartości związane ze sprawowaniem władzy. Wysoka pozycja tych
wartości może jest odbiciem demokratycznych przemian w życiu
społecznym. Wielu badanych zapewne zaczyna sobie zdawać sprawę, że
sprawowanie władzy może być powodem do samorealizacji i powodem do
dumy.
Na równorzędnej pozycji (szóstej)
znalazły się wartości edukacyjne i materialne. Cieszyły się takim
samym poparciem ankietowanych. Można mówić, że wartościom
edukacyjnym młodzi ludzie przypisali umiarkowaną akceptację.
Natomiast wartości materialne nie są postrzegane jako naczelne.
Badani uczniowie nie stawiają sobie na pierwszym planie tego, co
dotyczy korzyści materialnych.
Wartości przyjemnościowe znalazły się na
ósmej pozycji w hierarchii wartości. Nastawienie do tego rodzaju
wartości młodych ludzi jest niejednorodne i niekonsekwentne.
Wyrażone opinie nie są w pełni ugruntowane przez badanych. A może
młodzież jest bardziej świadoma „nazbyt radosnego życia”?
Na przedostatnim miejscu uplasowały się
wartości kulturalne. Nie cieszą się one dużym uznaniem wśród młodych
ludzi – świadczy o tym miejsce, a także oceny bardzo zróżnicowane
jakie przypisuje się poglądom tej grupy wartości.
Na ostatnim miejscu hierarchii
ankietowani umiejscowili wartości obywatelskie. Szczegółowa analiza
przyczyn tego stanu powinna być przedmiotem troski pedagogów, osób
zarządzających oświatą i polityków. Wynik ten może jest wyrazem
trwającego w naszym kraju kryzysu społecznego, a może wartości
obywatelskie traktowane są przez młodzież jako odświętne, uroczyste.
Na co dzień sprawy kraju i narodu nie wydają się szczególnie
istotne.
Poznanie hierarchii wartości
współczesnej młodzieży przez pedagogów zajmujących się sprawami
młodzieży ma wielorakie znaczenie. Umożliwia przede wszystkim lepszą
orientację w stanie świadomości młodzieży. Pozwala zatem lepiej
rozumieć cele i dążenia młodych ludzi. Ułatwia analizę postaw i
potrzeb życiowych młodzieży. Służyć może przewidywaniu dalszych
dążeń i zachowań młodego pokolenia, co ma niebagatelne znaczenie do
prognozowania rozwoju społecznego.
Uzyskany w badaniach wizerunek systemu
wartości wskazuje grupy wartości mniej i bardziej cenionych.
Zgromadzone w wyniku badań materiały są źródłem informacji o
wartościach młodzieży. Uważam, że więcej uwagi należy poświęcić
szczególnie problematyce wartości obywatelskich i kulturalnych, gdyż
te dwie grupy wartości znalazły się na samym końcu hierarchii. Co
może świadczyć że młodzi ludzie nie doceniają tych wartości. System
wartości młodzieży może ulegać istotnym zmianom. Niezbędne jest
analizowanie charakteru tych zmian, gdyż od tego jakie wartości
przyswoją młodzi ludzie, zależeć będzie jak zmieniać się będzie
nasze życie społeczne.
Przeprowadzone badania miały na celu
poznanie wartości życiowych preferowanych przez współczesną
młodzież. Znajomość uznawanych wartości pozwoliła uchwycić
istniejące podobieństwa i różnice w sposobie postrzegania
rzeczywistości przez młodzież. Mam nadzieję, że badania przeze mnie
przeprowadzone wpłyną nie tylko na pogłębienie wiedzy osób
zainteresowanych tą problematyką, ale będą mogły zostać wykorzystane
do opracowania programów edukacyjnych tworzonych przez szkoły.
Wyniki uzyskane w trakcie badań pozwolą lepiej rozumieć cele i
dążenia uczniów, ułatwią analizę potrzeb życiowych młodych ludzi. Z
wyników mogą korzystać zarówno nauczyciele jak i wychowawcy dla
których sprawy młodzieży są ważne a wnioski i spostrzeżenia mogą
stać się składnikiem racjonalnego planowania pracy wychowawczej w
szkole.
Mirosław Żuk
|