Z teatrem ku Europie

Okres zimy oraz pierwszy wiosenny miesiąc okazał się dla moich uczniów  bardzo pracowity i aktywny .Obfitował w wiele konkursów wiedzowych  i plastycznych oraz atrakcji , z których najbardziej godną podkreślenia była wycieczka do teatru do Schwedt na przedstawienie pt.: „Królowa Śniegu’’.

Ucząc języka obcego i motywując uczniów do pogłębiania wiedzy można wykorzystać wiele aktywizujących metod nauczania. Uczniowie poszerzają swoje wiadomości, uczą się pilnie i jeszcze chętniej pokazują swoje osiągnięcia. W związku z tym w ramach programu edukacji teatralnej powstał cykl konkursów „Cztery pory roku w poezji niemieckiej”. Pierwszy odbył się 17 listopada 2005 r. Wszystkich zdominowała Greta Fąka z klasy Vc zajmując I miejsce, II miejsce Piotr Sutkowski z klasy VIc, na III miejscu uplasował się Mateusz Smoczyk – klasa VIc. 

Uczniowie klasy VI b przystąpili pierwszy raz do II edycji konkursu „DER ,DIE, DAS- KENNER”. Aby dostać się etapu wojewódzkiego należało przejść przez etap szkolny i uzyskać 75 punktów na 100 możliwych. Udało się to trzem uczniom:

1) Michałowi Mioduszewskiemu, 

2) Szymonowi Chebie,

3) Kasi Kaliszuk.

Aby utrwalić słownictwo i struktury gramatyczne istnieje wiele metod pozwalających osiągnąć ten cel, sprawdzonych i akceptowanych przez nauczycieli. Jedną takich form jest projekt „leporello”. Jest to mała książeczka składająca się jak harmonijka, na której stronach umieszczone są hasła, słówka, zwroty lub opisy. Praca nad takim projektem może trwać miesiąc, semestr lub cały rok. Tym razem leporello wykonali uczniowie w ramach konkursu „Zimowy i świąteczny alfabet w języku niemieckim”. Praca trwała około miesiąca, w ciągu którego zbierane były hasła do tego tematu. Przepiękną pracę wykonał uczeń klasy V b Maciuś Łentek, który zajął pierwsze miejsce.

W ramach programu edukacji teatralnej przygotowałam z uczniami klas V b, Vc oraz VI b inscenizację bajki pt.” Dziewczynka z zapałkami”, która przedstawiona została na „Kiermaszu świątecznym” w szkole dla całej społeczności uczniowskiej, rodziców oraz nauczycieli.

Z okazji 200 rocznicy urodzin H. Ch. Andersena teatr Ueckermärkische Bühnen Schwedt zorganizował 20.12.2005 dla uczniów z Polski przedstawienie na podstawie baśni H. Chr. Andersena pt.: „Królowa Śniegu’’. W wersji niemieckojęzycznej. Inscenizacja okazała się wspaniała. Aby dzieci z Polski mogły lepiej zrozumieć odgrywane sceny, wprowadzono narratora komentującego akcję po polsku. Gra świateł, głębia sceny a przede wszystkim doborowa obsada i wspaniała gra aktorów sprawiły, że uczestniczyliśmy w fantastycznym widowisku. Po spektaklu zorganizowane zostały mini warsztaty teatralne dla naszych dzieci, w których brały udział: animator kultury teatru w Schwedt p. Waltraud Bartsch oraz aktorka teatru w Poznaniu p. Lucyna Winkel- Sobczak , odgrywająca rolę elfa. Panie przybliżyły nam istotę pracy w teatrze, wprowadziły w świat fantazji i umożliwiły obserwację niektórych technicznych rozwiązań, tak potrzebnych do dobrego przedstawienia. Wizyta nasza zacieśniła istniejącą już współpracę z teatrem niemieckim. Jej efektem jest takze zaproszenie naszego zespołu teatralnego na Festiwal Teatrów Szkolnych do Schwedt, na który przygotowujemy„Czerwonego Kapturka na wesoło”- oczywiście w języku niemieckim. Odgrywanie scenek i ról w przedstawieniach ma ogromne znaczenie w nauczaniu języka obcego, ponieważ uczeń uczy się nowego słownictwa, a nie struktur gramatycznych, ma możliwość doskonalenia umiejętności przekazywania myśli i uczuć w obcym dla siebie języku oraz łączyć naukę z zabawą. W styczniu został zorganizowany drugi konkurs z cyklu „Cztery pory roku w poezji niemieckiej” Znów Greta Fąka z klasy Vc była nie do pobicia, jej wymowa, akcent i intonacja przy interpretacji wiersza urzekły komisję. II miejsce zajęły Paulina Frątczak i Kasia Kusa z klasy VI a, III miejsce- Paulina Mazurkiewicz i Magda Janusz z klasy V c. Następny konkurs z tego cyklu odbędzie się w kwietniu – uczniowie będą recytować wiersze o wiośnie.

W marcu odbyły się szkolne eliminacje do Powiatowego Konkursu Języka Niemieckiego, którego finał odbywa się w naszej szkole już od kilku lat i wszedł na stałe do kalendarza barlineckich imprez.

Pisząc ten artykuł chciałabym bardzo gorąco podziękować moim koleżankom Małgosi Motyce, Joli Mioduszewskiej i Monice Piekarskiej za współpracę, życzliwość i zaangażowanie w podejmowaniu wielu wspólnych działań. Mamy przed sobą jeszcze wiele przedsięwzięć, konkursów, projektów, a najważniejszy z nich to SZKOLNY PROJEKT - SOCRATES COMENIUS AKCJA 1- opracowany w ramach naszej współpracy ze szkołą w Kleinmachnow w Niemczech i ze szkołą w Balatonfüzfö na Węgrzech. Celem naszym jest motywowanie uczniów do pogłębiania znajomości języka niemieckiego oraz podnoszenie jakości pracy szkoły.

                                                      Mariola Maciejewska
 

Copyright (c) 2004 Echo Barlinka