Z teatrem ku Europie
Okres zimy oraz pierwszy wiosenny miesiąc okazał się dla moich
uczniów bardzo pracowity i aktywny .Obfitował w wiele konkursów
wiedzowych i plastycznych oraz atrakcji , z których najbardziej
godną podkreślenia była wycieczka do teatru do Schwedt na
przedstawienie pt.: „Królowa Śniegu’’.

Ucząc języka obcego i motywując uczniów do pogłębiania wiedzy można
wykorzystać wiele aktywizujących metod nauczania. Uczniowie
poszerzają swoje wiadomości, uczą się pilnie i jeszcze chętniej
pokazują swoje osiągnięcia. W związku z tym w ramach programu
edukacji teatralnej powstał cykl konkursów „Cztery pory roku w
poezji niemieckiej”. Pierwszy odbył się 17 listopada 2005 r.
Wszystkich zdominowała Greta Fąka z klasy Vc zajmując I miejsce, II
miejsce Piotr Sutkowski z klasy VIc, na III miejscu uplasował się
Mateusz Smoczyk – klasa VIc.
Uczniowie klasy VI b przystąpili pierwszy raz do II edycji konkursu
„DER ,DIE, DAS- KENNER”. Aby dostać się etapu wojewódzkiego należało
przejść przez etap szkolny i uzyskać 75 punktów na 100 możliwych.
Udało się to trzem uczniom:
1)
Michałowi Mioduszewskiemu,
2) Szymonowi Chebie,
3) Kasi Kaliszuk.
Aby utrwalić słownictwo i struktury gramatyczne istnieje wiele metod
pozwalających osiągnąć ten cel, sprawdzonych i akceptowanych przez
nauczycieli. Jedną takich form jest projekt „leporello”. Jest to
mała książeczka składająca się jak harmonijka, na której stronach
umieszczone są hasła, słówka, zwroty lub opisy. Praca nad takim
projektem może trwać miesiąc, semestr lub cały rok. Tym razem
leporello wykonali uczniowie w ramach konkursu „Zimowy i świąteczny
alfabet w języku niemieckim”. Praca trwała około miesiąca, w ciągu
którego zbierane były hasła do tego tematu. Przepiękną pracę wykonał
uczeń klasy V b Maciuś Łentek, który zajął pierwsze miejsce.
W ramach programu edukacji teatralnej przygotowałam z uczniami klas
V b, Vc oraz VI b inscenizację bajki pt.” Dziewczynka z zapałkami”,
która przedstawiona została na „Kiermaszu świątecznym” w szkole dla
całej społeczności uczniowskiej, rodziców oraz nauczycieli.

Z okazji 200 rocznicy urodzin H. Ch. Andersena teatr Ueckermärkische
Bühnen Schwedt zorganizował 20.12.2005 dla uczniów z Polski
przedstawienie na podstawie baśni H. Chr. Andersena pt.: „Królowa
Śniegu’’. W wersji niemieckojęzycznej. Inscenizacja okazała się
wspaniała. Aby dzieci z Polski mogły lepiej zrozumieć odgrywane
sceny, wprowadzono narratora komentującego akcję po polsku. Gra
świateł, głębia sceny a przede wszystkim doborowa obsada i wspaniała
gra aktorów sprawiły, że uczestniczyliśmy w fantastycznym widowisku.
Po spektaklu zorganizowane zostały mini warsztaty teatralne dla
naszych dzieci, w których brały udział: animator kultury teatru w
Schwedt p. Waltraud Bartsch oraz aktorka teatru w Poznaniu p. Lucyna
Winkel- Sobczak , odgrywająca rolę elfa. Panie przybliżyły nam
istotę pracy w teatrze, wprowadziły w świat fantazji i umożliwiły
obserwację niektórych technicznych rozwiązań, tak potrzebnych do
dobrego przedstawienia. Wizyta nasza zacieśniła istniejącą już
współpracę z teatrem niemieckim. Jej efektem jest takze zaproszenie
naszego zespołu teatralnego na Festiwal Teatrów Szkolnych do Schwedt,
na który przygotowujemy„Czerwonego Kapturka na wesoło”- oczywiście w
języku niemieckim. Odgrywanie scenek i ról w przedstawieniach ma
ogromne znaczenie w nauczaniu języka obcego, ponieważ uczeń uczy się
nowego słownictwa, a nie struktur gramatycznych, ma możliwość
doskonalenia umiejętności przekazywania myśli i uczuć w obcym dla
siebie języku oraz łączyć naukę z zabawą. W styczniu został
zorganizowany drugi konkurs z cyklu „Cztery pory roku w poezji
niemieckiej” Znów Greta Fąka z klasy Vc była nie do pobicia, jej
wymowa, akcent i intonacja przy interpretacji wiersza urzekły
komisję. II miejsce zajęły Paulina Frątczak i Kasia Kusa z klasy VI
a, III miejsce- Paulina Mazurkiewicz i Magda Janusz z klasy V c.
Następny konkurs z tego cyklu odbędzie się w kwietniu – uczniowie
będą recytować wiersze o wiośnie.
W marcu odbyły się szkolne eliminacje do Powiatowego Konkursu Języka
Niemieckiego, którego finał odbywa się w naszej szkole już od kilku
lat i wszedł na stałe do kalendarza barlineckich imprez.
Pisząc ten artykuł chciałabym bardzo gorąco podziękować moim
koleżankom
Małgosi Motyce,
Joli Mioduszewskiej i Monice Piekarskiej
za współpracę, życzliwość i zaangażowanie w podejmowaniu wielu
wspólnych działań. Mamy przed sobą jeszcze wiele przedsięwzięć,
konkursów, projektów, a najważniejszy z nich to SZKOLNY PROJEKT -
SOCRATES COMENIUS AKCJA 1- opracowany w ramach naszej współpracy ze
szkołą w Kleinmachnow w Niemczech i ze szkołą w Balatonfüzfö na
Węgrzech. Celem naszym jest motywowanie uczniów do pogłębiania
znajomości języka niemieckiego oraz podnoszenie jakości pracy
szkoły.
Mariola
Maciejewska
|