SP 4 – CHCEMY BYĆ
SZKOŁĄ PRZYJAZNĄ
DLA UCZNIÓW Z DYSLEKSJĄ!
Zakończyliśmy realizację programu
wczesnego rozpoznawania i interwencji - DZIECKO RYZYKA
DYSLEKSJI NIE MUSI ZOSTAĆ UCZNIEM DYSLEKTYCZNYM!
Program przyniósł oczekiwane efekty – a
nasza szkoła zyskała uznanie Szczecińskiego Oddziału Polskiego
Towarzystwa Dysleksji.
Uczestniczyliśmy w Inauguracji
Zachodniopomorskiego Tygodnia Świadomości Dysleksji w oddziale PTD w
Szczecinie, jako jedna z czterech wytypowanych placówek
przedstawiliśmy raport z realizacji programu. W trakcie spotkania
Kurator Oświaty złożył na ręce p. Dyrektor naszej szkoły dyplom
uznania za zrealizowanie programu. Otrzymaliśmy wiele indywidualnych
podziękowań za współpracę, pracę nad koncepcją programu, za
zaangażowanie i organizowanie pomocy pedagogicznej w szkole. Była to
żmudna, wieloetapowa i czasochłonna praca, wymagająca zaangażowania
wielu nauczycieli.
Do programu przystąpiliśmy w grudniu
2002r. W czasie jego dwuletniej realizacji doskonaliliśmy nasz
warsztat pracy m. in. w zakresie narzędzi diagnostycznych. Dlatego
chętnie uczestniczyliśmy w licznych spotkaniach szkoleniowych
organizowanych przez Szczeciński Oddział PTD. Tam też wymienialiśmy
się doświadczeniami z zakresu form organizacji badań i terapii na
terenie szkoły.
Badaniami przesiewowymi w kierunku
ryzyka dysleksji objęliśmy 182 uczniów z kl. I i II, z których w
grupie ryzyka dysleksji znalazło się 39 uczniów, co stanowi 21, 4 %
badanych. W stosunku do nich podjęte zostały działania
terapeutyczne. Po ponad rocznej terapii grupa uczniów zmniejszyła
się do liczby 25, co stanowi 13,7 % ucz. z kl. II – III ( 7, 7 %
mniej niż na początku terapii).
Praca terapeutyczna nie byłaby
kompleksowa, gdyby nie ścisła współpraca z rodzicami dzieci objętych
specjalistyczną opieką oraz ich nauczycielami. Dlatego też
równolegle prowadzone były warsztaty i konsultacje dla rodziców.
Głównym ich celem było podniesienie świadomości i wiedzy rodziców
dotyczącej problemu dysleksji rozwojowej oraz konieczności jak
najszybszego zdiagnozowania trudności i rozpoczęcia terapii.
Rodzice mieli też okazje uczestniczyć w zajęciach otwartych i
instruktażowych obserwując różne metody pracy z dzieckiem , które
mogliby wykorzystać w domu. Otrzymywali również materiały do
systematycznej pracy w domu , z dokładnymi wskazówkami i instrukcją
pomocy dziecku. Elementem współpracy z rodzicami były też
indywidualne spotkania rodziców z terapeutami. Odbywały się również
szkoleniowe rady pedagogiczne m.in. na temat kompleksowej opieki nad
dziećmi ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.
Z inicjatywy koordynatorów programu
został powołany ZESPÓŁ WSPOMAGAJĄCY ROZWÓJ DZIECKA Z
DYSLEKSJĄ . Tradycją naszej szkoły stało się organizowanie
EUROPEJSKIEGO TYGODNIA ŚWIADOMOŚCI DYSLEKSJI.
W okresie realizacji programu
wzbogaciliśmy nasz gabinet terapeutyczny w ciekawe pomoce
dydaktyczne do pracy z dziećmi dyslektycznymi. W swoje pracy
korzystamy też z komputera i edukacyjnych gier komputerowych,
których walory terapeutyczne propagujemy wśród dzieci jak i
rodziców. Systematycznie uzupełniamy najnowszymi pozycjami naszą
biblioteczkę nauczyciela terapeuty.
Tak w skrócie można przedstawić
realizację programu. Dlatego był dla nas tak ważny?
Problem dzieci wykazujących specyficzne
trudności w nauce czytania i pisania występuje w każdej szkole.
Według prof. M. Bogdanowicz problem ten dotyczy 16,7 % dzieci i
młodzieży w Polsce i wynika z dysleksji. Literatura pedagogiczna
zalicza dzieci z dysleksją rozwojową do grupy uczniów ze
specjalnymi potrzebami edukacyjnymi , czyli takich, które nie
potrafią sprostać wymaganiom powszechnie obowiązującym w szkołach.
Długotrwałe niepowodzenia szkolne są nie tylko przyczyną utraty
motywacji do uczenia się, ale często również przyczyną zmian
emocjonalnych , nerwic szkolnych, zaburzeń zachowania oraz szukania
akceptacji i wsparcia w grupach nieformalnych, gdzie narażają się m.
in. na uzależnienia bądź konflikt z prawem. Obserwowane więc
skutki osobiste i społeczne tego problemu wskazują na szczególną
ważność tego zjawiska.
Program pomocy dzieciom z dysleksją
jest stałym elementem realizowanego kolejny rok w naszej szkole
PROJEKTU KOMPLEKSOWEJ POMOCY TERAPEUTYCZNEJ UCZNIOM Z TRUDNOŚCIAMI W
UCZENIU pt. GODZINY RÓWNYCH SZANS.
Wychodzi on naprzeciw potrzebom naszej
szkoły, naszych uczniów i oczekiwań rodziców. Spełnia wyznaczone
przez zachodniopomorskiego Kuratora Oświaty na najbliższe trzy lata
priorytety, we wszystkich wymienionych obszarach:
·
I obszar : wewnątrzszkolny
system zapewniania jakości – podnoszenie jakości nauczania
poprzez diagnozę potrzeb najważniejszych klientów szkoły – uczniów i
rodziców.
·II
obszar : organizacja procesu kształcenia – zapewniająca każdemu
uczniowi szansę rozwoju.
·III
obszar : równość szans – zaspokajanie potrzeb edukacyjnych
uczniów, zapewnianie wszechstronnego rozwoju osobowego każdego
ucznia.
Podstawą realizacji projektu są
systematycznie przeprowadzane diagnozy potrzeb naszej szkoły i to
one określają sposób organizacji procesu kształcenia. Dlatego też
projekt ,,GODZINY RÓWNYCH SZANS” zostanie w najbliższym
czasie wzbogacony o kolejne działania i zajęcia dodatkowe dla
naszych uczniów.
Być może przyczyn niezbyt zadowalających
wyników kształcenia należy dopatrywać się w brakach w zakresie
elementarnych umiejętności naszych uczniów, jakimi są właśnie
czytanie i pisanie - podstawowe narzędzia komunikowania się, uczenia
się i zdobywania wiedzy.
Dane statystyczne dotyczące
zachodniopomorskich szkół niewątpliwie mogą budzić niepokój. Może
więc warto organizując proces kształcenia i zajęcia dodatkowe – w
pierwszej kolejności skoncentrować wysiłki i nakłady finansowe na
programach zapobiegawczych i naprawczych – zmierzających do
podnoszenia jakości i skuteczności procesu kształcenia, tych
fundamentalnych umiejętności.
Może skutecznym krokiem w kierunku
zmiany pozycji naszych szkół w rankingu osiąganych wyników
kształcenia będą kompleksowe, spójnie opracowane działania
profilaktyczno – terapeutyczne, oparte na rzetelnej diagnozie
potrzeb współpracy nauczycieli, rodziców i przemyślanej organizacji
zajęć dodatkowych dla uczniów.
Opracowały :
M. Szkudlarek,
D. Kossowska – SP- 4
*
,,SZKOŁA PRZYJAZNA UCZNIOM Z DYSLEKSJĄ” – ogólnopolska akcja Zarządu
Głównego Polskiego Towarzystwa Dysleksji
|