SP
4 – CHCEMY BYĆ SZKOŁĄ PRZYJAZNĄ

DLA UCZNIÓW Z DYSLEKSJĄ!

Zakończyliśmy realizację programu wczesnego rozpoznawania i interwencji - DZIECKO RYZYKA DYSLEKSJI NIE MUSI ZOSTAĆ UCZNIEM DYSLEKTYCZNYM!

Program przyniósł oczekiwane efekty – a nasza szkoła zyskała uznanie Szczecińskiego Oddziału Polskiego Towarzystwa Dysleksji.

Uczestniczyliśmy w Inauguracji Zachodniopomorskiego Tygodnia Świadomości Dysleksji w oddziale PTD w Szczecinie, jako jedna z czterech wytypowanych placówek przedstawiliśmy raport z realizacji programu. W trakcie spotkania Kurator Oświaty złożył na ręce p. Dyrektor naszej szkoły dyplom uznania za zrealizowanie programu. Otrzymaliśmy wiele indywidualnych podziękowań za współpracę, pracę nad koncepcją programu, za zaangażowanie i organizowanie pomocy pedagogicznej w szkole. Była to żmudna, wieloetapowa i czasochłonna praca, wymagająca zaangażowania wielu nauczycieli.

Do programu przystąpiliśmy w grudniu 2002r. W czasie jego dwuletniej realizacji doskonaliliśmy nasz warsztat pracy m. in. w zakresie narzędzi diagnostycznych. Dlatego chętnie uczestniczyliśmy w licznych spotkaniach szkoleniowych organizowanych przez Szczeciński Oddział PTD. Tam też wymienialiśmy się doświadczeniami z zakresu form organizacji badań i terapii na terenie szkoły.

Badaniami przesiewowymi w kierunku ryzyka dysleksji objęliśmy 182 uczniów z kl. I i II, z których w grupie ryzyka dysleksji znalazło się 39 uczniów, co stanowi 21, 4 % badanych. W stosunku do nich podjęte zostały działania terapeutyczne. Po ponad rocznej terapii grupa uczniów zmniejszyła się do liczby 25, co stanowi 13,7 % ucz. z kl. II – III ( 7, 7 % mniej niż na początku terapii).

Praca terapeutyczna nie byłaby kompleksowa, gdyby nie ścisła współpraca z rodzicami dzieci objętych specjalistyczną opieką oraz ich nauczycielami. Dlatego też równolegle prowadzone były warsztaty i konsultacje dla rodziców. Głównym ich celem było podniesienie świadomości i wiedzy rodziców dotyczącej problemu dysleksji rozwojowej oraz konieczności jak najszybszego  zdiagnozowania trudności i rozpoczęcia terapii. Rodzice mieli też okazje uczestniczyć w zajęciach otwartych i instruktażowych  obserwując różne metody pracy z dzieckiem , które mogliby wykorzystać w domu. Otrzymywali również materiały do systematycznej pracy w domu , z dokładnymi wskazówkami i instrukcją pomocy dziecku. Elementem współpracy  z rodzicami były też indywidualne spotkania rodziców z terapeutami. Odbywały się również szkoleniowe rady pedagogiczne m.in. na temat kompleksowej opieki nad dziećmi ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

Z inicjatywy koordynatorów programu został powołany ZESPÓŁ WSPOMAGAJĄCY ROZWÓJ DZIECKA  Z DYSLEKSJĄ . Tradycją naszej szkoły stało się organizowanie EUROPEJSKIEGO TYGODNIA ŚWIADOMOŚCI DYSLEKSJI.

W okresie realizacji programu wzbogaciliśmy nasz gabinet terapeutyczny w ciekawe pomoce dydaktyczne do pracy z  dziećmi dyslektycznymi. W swoje pracy korzystamy też z komputera i edukacyjnych gier komputerowych, których walory terapeutyczne propagujemy wśród dzieci jak i rodziców. Systematycznie uzupełniamy najnowszymi pozycjami naszą biblioteczkę nauczyciela terapeuty.

Tak w skrócie można przedstawić realizację programu. Dlatego był dla nas tak ważny?

Problem dzieci wykazujących specyficzne trudności w nauce czytania i pisania  występuje w każdej szkole. Według prof. M. Bogdanowicz  problem ten dotyczy 16,7 % dzieci i młodzieży w Polsce i wynika z dysleksji. Literatura pedagogiczna zalicza dzieci z dysleksją rozwojową  do grupy uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi , czyli takich, które nie potrafią sprostać wymaganiom powszechnie obowiązującym w szkołach. Długotrwałe niepowodzenia szkolne są nie tylko przyczyną utraty motywacji do uczenia się, ale często również przyczyną zmian emocjonalnych , nerwic szkolnych, zaburzeń zachowania oraz szukania akceptacji i wsparcia w grupach nieformalnych, gdzie narażają się m. in. na uzależnienia bądź konflikt z prawem. Obserwowane więc  skutki  osobiste i społeczne tego problemu wskazują na szczególną ważność tego zjawiska.

Program pomocy dzieciom z dysleksją jest stałym elementem realizowanego kolejny rok w naszej szkole PROJEKTU KOMPLEKSOWEJ POMOCY TERAPEUTYCZNEJ UCZNIOM Z TRUDNOŚCIAMI W UCZENIU pt. GODZINY RÓWNYCH SZANS.

Wychodzi on naprzeciw potrzebom naszej szkoły, naszych uczniów i oczekiwań rodziców.  Spełnia wyznaczone przez zachodniopomorskiego Kuratora Oświaty na najbliższe trzy lata priorytety, we wszystkich wymienionych obszarach:

· I obszar : wewnątrzszkolny system zapewniania jakości – podnoszenie jakości nauczania poprzez diagnozę potrzeb najważniejszych klientów szkoły – uczniów i rodziców.

·II obszar : organizacja procesu kształcenia – zapewniająca każdemu uczniowi szansę rozwoju.

·III obszar : równość szans – zaspokajanie potrzeb edukacyjnych uczniów, zapewnianie wszechstronnego rozwoju osobowego każdego ucznia.

Podstawą realizacji projektu są systematycznie przeprowadzane diagnozy potrzeb naszej szkoły i to one określają sposób organizacji procesu kształcenia. Dlatego też projekt ,,GODZINY RÓWNYCH SZANS” zostanie w najbliższym czasie wzbogacony o kolejne działania i zajęcia dodatkowe dla naszych uczniów.

Być może przyczyn niezbyt zadowalających wyników kształcenia należy dopatrywać się w brakach w zakresie elementarnych umiejętności naszych uczniów, jakimi są właśnie czytanie i pisanie - podstawowe narzędzia komunikowania się, uczenia się i zdobywania wiedzy.

Dane statystyczne dotyczące zachodniopomorskich szkół niewątpliwie mogą budzić niepokój. Może więc warto organizując proces kształcenia i zajęcia dodatkowe – w pierwszej kolejności skoncentrować wysiłki i nakłady finansowe na programach zapobiegawczych i naprawczych – zmierzających do podnoszenia jakości i skuteczności procesu kształcenia, tych fundamentalnych umiejętności.

Może skutecznym krokiem w kierunku zmiany pozycji naszych szkół w rankingu osiąganych wyników kształcenia będą kompleksowe, spójnie opracowane działania profilaktyczno – terapeutyczne, oparte na rzetelnej diagnozie potrzeb współpracy nauczycieli, rodziców i przemyślanej organizacji zajęć dodatkowych dla uczniów.

                                                                               Opracowały :

                                                      M. Szkudlarek, D. Kossowska – SP- 4

* ,,SZKOŁA PRZYJAZNA UCZNIOM Z DYSLEKSJĄ” – ogólnopolska akcja Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Dysleksji
 

Copyright (c) 2004 Echo Barlinka