Kiedy ulica Szosowa połączy się z Osiedlem Górny Taras?

Odnosząc się do informacji, jakie podano w sierpniowym Echu Barlinka w wywiadzie „Nie będzie Malej Obwodnicy w Barlinku" należy wyjaśnić czytelnikom i mieszkańcom Barlinka, że wniosek pn.: „Przebudowa drogi powiatowej nr 1576Z -ulica Szosowa w m. Barlinek" nie dotyczył budowy łącznika pomiędzy ul. Szosową, a Osiedlem Górny Taras, co można błędnie wywnioskować czytając wyżej wspomniany artykuł.

Wykazywanie przez Radnego Powiatowego Pana Andrzeja Potyrę jakoby ulica Szosowa spełniała funkcję drogi awaryjnej dla miasta Barlinka jest na dzień dzisiejszy nieporozumieniem. Pan Radny tłumaczy, że ulica Szosowa wraz z nieistniejąca ulicą łączącą Górny Taras i dalej przez ul. 11-go Listopada do ul. 1-go Maja staną się Małą Obwodnicą. Wymienione ulice mogą się stać w przyszłości, co najwyżej tymczasowym objazdem powodem tego jest sąsiedztwo mieszkalnych osiedli takich jak np.: Górny Taras.

Również obecny stan ulicy Szosowej, nie wyklucza jej jako awaryjnego objazdu. Planowany do przebudowy odcinek miejski drogi powiatowej wynosi l ,3 km. Na odcinku, o dl. 650 m od drogi wojewódzkiej nr 156 ul. Szosa do Lipian do skrzyżowania z ulicą Przemysłową stan techniczny ulicy jest dostateczny, a miejscami zły - brak odwodnienia, zaniżone chodnik, występują ubytki nawierzchni. Pozostały, przeznaczony do przebudowy fragment ulicy Szosowej o długości również 650 m posiada nawierzchnię o średniej szerokości 6 m. Stan techniczny nawierzchni i ciągów pieszych jest dobry. Powiatowy Zarząd Dróg w Myśliborzu, w którego zarządzie znajduje się ulica Szosowa kwalifikował w I etapie do przebudowy odcinek ulicy od drogi wojewódzkiej nr 156 (ul. Szosa do Lipian) za skrzyżowanie z ulicą Przemysłową uważając, że zasadność i argumenty za jego realizacją, a także mniejszy zakres jak i koszt zadania zwiększą możliwości pozyskania Środków Unijnych.

W Planie Zagospodarowania Przestrzennego Gminy Barlinek do ulicy Szosowej przewidywane jest włączenie drogi łączącej osiedle Górny Taras. Budowa tej drogi znajduje się w dalekosiężnych planach gminy (nikt nie umiał powiedzieć, kiedy zostanie podjęte działanie w celu pozyskania środków na jej realizację). Argument ten w postaci planowanej ulicy łączącej Górny Taras z ul. Szosową, na wysokości ogródków działkowych, wykazywany także przez Pana Radnego A. Potyrę był stawiany przez gminę jako zasadniczy w celu zwiększenia zakresu przebudowywanej ulicy Szosowej.

W projekcie na wyraźne żądanie gminy i Pana Radnego umieszczono zjazd, który miał się stać początkiem tzw. Małej Obwodnicy, a z racji braku wydzielonego pasa drogowego i nieodrolnionego pola przyczynił się do obniżenia wartości projektu i w oczach ekspertów uczynił go mało realnym. Pan A. Polyra nazywający się ekspertem proponował nawet w miejscu przedstawionego włączenia Górnego Tarasu jako klasycznego skrzyżowanie w kształcie litery T budowę ronda, które to zapewne jego zdaniem miało zwiększyć rangę wniosku w oczach ekspertów, a w rzeczywistości obniżyłoby wartość projektu jako niezasadne. Ponadto drugi odcinek planowanej przebudowy ul. Szosowej zawiera wiele elementów narzuconych przez Radnego, a obniżających zasadność wniosku. Również stan nawierzchni na przedstawionym drugim odcinku ul. Szosowej jest o wiele lepszy niż na poprzednim kwalifikowanym do przebudowy przez Powiatowy Zarząd Dróg.

Argument budowy w przyszłości drogi łączącej Osiedle Górny Taras z ul. Szosową w przypadku realizacji I etapu przebudowy wcale nie traci na ważności, gdyż wykonanie samego skrzyżowania jest małym kosztem w stosunku do całości inwestycji. Powiatowy Zarząd Dróg w Myśliborzu nie uważa, że przebudowa całej ul. Szosowej nie posiada zasadności. Jednak w chwili obecnej, gdy zapotrzebowanie na Środki Unijne jest ponad dwukrotnie większe należy planować inwestycje w sposób zapewniający jej optymalną funkcjonalność przy jednocześnie minimalnych kosztach. W drugim naborze w ramach ZPORR w 2005 r. do Urzędu Marszałkowskiego wpłynęło 425 wniosków na kwotę 818 500 000 zł przy posiadanych środkach do podziału 321 136 426 zł.

Cyfry te obrazują jak duża jest konkurencja i jak ważne jest przedstawienie zasadnych i racjonalnych argumentów za realizacją składanych projektów. Prostując dane, którymi dysponuje Pan A. Potyra informuję, że projekt w ocenie merytoryczno technicznej uzyskał nie 18 punktów, a 29,67 na maksymalne 52 punkty. Chciałbym także nadmienić, że przedstawiony wniosek nie jest jedynym, jaki został dotychczas złożony przez Starostwo Powiatowe w Myśliborzu i Powiatowy Zarząd Dróg w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Od chwili wstąpienia Polski do Unii Europejskiej złożone zostały trzy duże wnioski dotyczące infrastruktury drogowej i dwa z, nich uzyskały dofinansowanie, co na tle innych powiatów jest wynikiem bardzo dobrym. Mówienie przez Pana A. Potyrę o braku znajomości rzeczy przez autorów wniosku i braku zaangażowania Zarządu Powiatu jest w świetle tego dalece tendencyjną, nieobiektywną oceną. Odnosi się wrażenie, że brak zainteresowania i zaangażowanie we wniosek na etapie jego składania wykazał sarn Pan Radny A. Potyra, który ani razu nie pojawił się w Powiatowym Zarządzie Dróg w celu wypowiedzenia swoich uwag.

Dzisiaj kiedy jest już po wszystkim wytyka niepowodzenie wniosku wskazując winnych, a przecież jako radny powiatowy i mieszkaniec Barlinka powinien być również współautorem tak ważnego dla nas wszystkich przedsięwzięcia i również w dniu dzisiejszym współpracować w celu ponownego udanego złożenia wniosku, a nie wprowadzać atmosferę skłócania i pomówień, bo taka sytuacja nie służy dobremu współdziałaniu. Projekt przebudowy ulicy Szosowej zostanie ponownie złożony jako wniosek w pierwszym ogłoszonym naborze w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego w Województwie Zachodniopomorskim, co w przypadku zakwalifikowania go do dofinansowania opóźni jego realizację jedynie o jeden rok.

W imieniu Zarządu Powiatu

Mieczysław Pyciak

 

Copyright (c) 2004 Echo Barlinka