Kiedy ulica Szosowa połączy się z Osiedlem Górny Taras?
Odnosząc się
do informacji, jakie podano w sierpniowym Echu Barlinka w wywiadzie
„Nie będzie Malej Obwodnicy w Barlinku" należy wyjaśnić
czytelnikom i mieszkańcom Barlinka, że wniosek pn.: „Przebudowa
drogi powiatowej nr 1576Z -ulica Szosowa w m. Barlinek" nie dotyczył
budowy łącznika pomiędzy ul. Szosową, a Osiedlem Górny Taras, co
można błędnie wywnioskować czytając wyżej wspomniany artykuł.
Wykazywanie
przez Radnego Powiatowego Pana Andrzeja Potyrę jakoby ulica Szosowa
spełniała funkcję drogi awaryjnej dla miasta Barlinka jest na dzień
dzisiejszy nieporozumieniem. Pan Radny tłumaczy, że ulica Szosowa
wraz z nieistniejąca ulicą łączącą Górny Taras i dalej przez ul.
11-go Listopada do ul. 1-go Maja staną się Małą Obwodnicą.
Wymienione ulice mogą się stać w przyszłości, co najwyżej
tymczasowym objazdem powodem tego jest sąsiedztwo mieszkalnych
osiedli takich jak np.: Górny Taras.
Również
obecny stan ulicy Szosowej, nie wyklucza jej jako awaryjnego
objazdu. Planowany do przebudowy odcinek miejski drogi powiatowej
wynosi l ,3 km. Na odcinku, o dl. 650 m od drogi wojewódzkiej nr 156
ul. Szosa do Lipian do skrzyżowania z ulicą Przemysłową stan
techniczny ulicy jest dostateczny, a miejscami zły - brak
odwodnienia, zaniżone chodnik, występują ubytki nawierzchni.
Pozostały, przeznaczony do przebudowy fragment ulicy Szosowej o
długości również 650 m posiada nawierzchnię o średniej szerokości 6
m. Stan techniczny nawierzchni i ciągów pieszych jest dobry.
Powiatowy Zarząd Dróg w Myśliborzu, w którego zarządzie znajduje się
ulica Szosowa kwalifikował w I etapie do przebudowy odcinek ulicy od
drogi wojewódzkiej nr 156 (ul. Szosa do Lipian) za skrzyżowanie z
ulicą Przemysłową uważając, że zasadność i argumenty za jego
realizacją, a także mniejszy zakres jak i koszt zadania zwiększą
możliwości pozyskania Środków Unijnych.
W Planie Zagospodarowania Przestrzennego Gminy Barlinek do ulicy
Szosowej przewidywane jest włączenie drogi łączącej osiedle Górny
Taras. Budowa tej drogi znajduje się w dalekosiężnych planach gminy
(nikt nie umiał powiedzieć, kiedy zostanie podjęte działanie w celu
pozyskania środków na jej realizację). Argument ten w postaci
planowanej ulicy łączącej Górny Taras z ul. Szosową, na wysokości
ogródków działkowych, wykazywany także przez Pana Radnego A. Potyrę
był stawiany przez gminę jako zasadniczy w celu zwiększenia zakresu
przebudowywanej ulicy Szosowej.
W projekcie
na wyraźne żądanie gminy i Pana Radnego umieszczono zjazd, który
miał się stać początkiem tzw. Małej Obwodnicy, a z racji braku
wydzielonego pasa drogowego i nieodrolnionego pola przyczynił się do
obniżenia wartości projektu i w oczach ekspertów uczynił go mało
realnym. Pan A. Polyra nazywający się ekspertem proponował nawet w
miejscu przedstawionego włączenia Górnego Tarasu jako klasycznego
skrzyżowanie w kształcie litery T budowę ronda, które to zapewne
jego zdaniem miało zwiększyć rangę wniosku w oczach ekspertów, a w
rzeczywistości obniżyłoby wartość projektu jako niezasadne. Ponadto
drugi odcinek planowanej przebudowy ul. Szosowej zawiera wiele
elementów narzuconych przez Radnego, a obniżających zasadność
wniosku. Również stan nawierzchni na przedstawionym drugim odcinku
ul. Szosowej jest o wiele lepszy niż na poprzednim kwalifikowanym do
przebudowy przez Powiatowy Zarząd Dróg.
Argument budowy w przyszłości drogi
łączącej Osiedle Górny Taras z ul. Szosową w przypadku realizacji I
etapu przebudowy wcale nie traci na ważności, gdyż wykonanie samego
skrzyżowania jest małym kosztem w stosunku do całości inwestycji.
Powiatowy Zarząd Dróg w Myśliborzu nie uważa, że przebudowa całej
ul. Szosowej nie posiada zasadności. Jednak w chwili obecnej, gdy
zapotrzebowanie na Środki Unijne jest ponad dwukrotnie większe
należy planować inwestycje w sposób zapewniający jej optymalną
funkcjonalność przy jednocześnie minimalnych kosztach. W drugim
naborze w ramach ZPORR w 2005 r. do Urzędu Marszałkowskiego wpłynęło
425 wniosków na kwotę 818 500 000 zł przy posiadanych środkach do
podziału 321 136 426 zł.
Cyfry te obrazują jak duża jest
konkurencja i jak ważne jest przedstawienie zasadnych i racjonalnych
argumentów za realizacją składanych projektów. Prostując dane,
którymi dysponuje Pan A. Potyra informuję, że projekt w ocenie
merytoryczno technicznej uzyskał nie 18 punktów, a 29,67 na
maksymalne 52 punkty. Chciałbym także nadmienić, że przedstawiony
wniosek nie jest jedynym, jaki został dotychczas złożony przez
Starostwo Powiatowe w Myśliborzu i Powiatowy Zarząd Dróg w ramach
Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Od chwili
wstąpienia Polski do Unii Europejskiej złożone zostały trzy duże
wnioski dotyczące infrastruktury drogowej i dwa z, nich uzyskały
dofinansowanie, co na tle innych powiatów jest wynikiem bardzo
dobrym. Mówienie przez Pana A. Potyrę o braku znajomości rzeczy
przez autorów wniosku i braku zaangażowania Zarządu Powiatu jest w
świetle tego dalece tendencyjną, nieobiektywną oceną. Odnosi się
wrażenie, że brak zainteresowania i zaangażowanie we wniosek na
etapie jego składania wykazał sarn Pan Radny A. Potyra, który ani
razu nie pojawił się w Powiatowym Zarządzie Dróg w celu
wypowiedzenia swoich uwag.
Dzisiaj
kiedy jest już po wszystkim wytyka niepowodzenie wniosku wskazując
winnych, a przecież jako
radny powiatowy i mieszkaniec Barlinka powinien być
również współautorem tak ważnego dla nas wszystkich przedsięwzięcia
i również w dniu dzisiejszym współpracować w celu ponownego udanego
złożenia wniosku, a nie wprowadzać atmosferę skłócania i pomówień,
bo taka sytuacja nie służy dobremu współdziałaniu. Projekt
przebudowy ulicy Szosowej zostanie ponownie złożony jako wniosek w
pierwszym ogłoszonym naborze w ramach Zintegrowanego Programu
Operacyjnego Rozwoju Regionalnego w Województwie Zachodniopomorskim,
co w przypadku zakwalifikowania go do dofinansowania opóźni jego
realizację jedynie o jeden rok.
W imieniu
Zarządu Powiatu
Mieczysław
Pyciak
|