Barlineckie drogi

Koncepcja uspokojenia ruchu

Po licznych interwencjach burmistrza MiG, Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich, przedstawił koncepcję projektową uspokojenia ruchu na drogach wojewódzkich, przebiegających przez Barlinek. Koncepcję opracowała ta sama pracownia, która wykonała dokumentację ronda na Placu Bankowym.

Już nie tylko fatalny stan nawierzchni głównych ciągów komunikacyjnych miasta, lecz rosnące natężenie ruchu pojazdów - szczególnie na ul. Niepodległości i skrzyżowania ze światłami - wymagało podjęcia takiej interwencji. Przeprowadzone badania potwierdziły te spostrzeżenia. Okazuje się, że średnio na dobę przez centrum Barlinka, przejeżdża 8.755 pojazdów (latem pewnie więcej), a ciągu jednej godziny ulicą Niepodległości 892 pojazdy. W latach 2000 i 2001 odnotowano 93 zdarzenia drogowe (wypadki i kolizje) i co roku liczba ta rośnie. Ocenia się, że w roku 2012 przez centrum miasta może przejeżdżać aż 17 tys.pojazdów na dobę, co praktycznie oznaczałoby paraliż komunikacyjny miasta i obu dróg wojewódzkich.

Przedstawiona koncepcja zakłada modernizację całego ciągu od ul.Gorzowskiej i od Lipian, przez ul.Niepodległości, 1-go Maja i Pełczycką. Na całym ciągu powinny być wycięte drzewa rosnące w koronie drogi (przy krawędzi jezdni), wykonanie ścieżek dla rowerzystów o szerokości 1,5 m  wzdłuż ul. Gorzowskiej i 1-go Maja oraz ścieżki pieszo-rowerowej o szerokości 2,5 m z prawej strony ul. Pełczyckiej. Wymieniona ma być nawierzchnia ulic - najpierw ul.Niepodległości z frezowaniem wzdłużnych wybrzuszeń w 2004 roku, a w 2005 roku przypuszczalnie rondo na skrzyżowaniu ze światłami wraz z prawoskrętem w kierunku Gorzowa oraz nawierzchnia ul.31-go Stycznia. W następnej kolejności powinna zostać zmodernizowana ul. Szosa do Lipian z chodnikami i nawierzchnią i skrzyżowanie tej ulicy z ul. Szosową, a następnie droga wojewódzka do Lipian. Na ul.Niepodległości ma zostać zmieniona organizacja ruchu przez zmniejszenie lewoskrętów, a na skrzyżowaniu ul. 1-go Maja z ul. Ogrodową i Pełczycką ma powstać kolejne rondo. Koncepcja wskazuje konieczność wykonania trasy średnicowej od ul.Gorzowskiej przez ul.Długą i dalej torowiskiem, która po jej wykonaniu uzyskałaby status drogi wojewódzkiej.

Powiat wraz z gminą, zamierzają zrealizować remont ul. Szosowej - wykonanie kanalizacji burzowej oraz nowych nawierzchni dla ruchu pieszego oraz jezdni, a gmina powinna wówczas wykonać ul.Wyspiańskiego wraz z kanalizacją burzową. Gmina planuje wykonanie nowej nawierzchni ul.Podgórnej, remont dalszego ciągu ul.Stodolnej, czyli kanalizacji burzowej i nową nawierzchnię chodników i jezdni oraz remont pozostałego odcinka u.Jeziornej, a także dokończenie nawierzchni części ul.Widok z połączeniem z ul.11 Listopada.

Oceniając skalę tych inwestycji, można przyjąć twierdzenie, że część z nich może być zrealizowana w perspektywie kilku lat.

SO