Barlineckie
drogi
Koncepcja
uspokojenia ruchu
Po
licznych interwencjach burmistrza MiG, Zachodniopomorski Zarząd Dróg
Wojewódzkich, przedstawił koncepcję projektową uspokojenia ruchu na
drogach wojewódzkich, przebiegających przez Barlinek. Koncepcję
opracowała ta sama pracownia, która wykonała dokumentację ronda na
Placu Bankowym.
Już
nie tylko fatalny stan nawierzchni głównych ciągów komunikacyjnych
miasta, lecz rosnące natężenie ruchu pojazdów - szczególnie na ul.
Niepodległości i skrzyżowania ze światłami - wymagało podjęcia takiej
interwencji. Przeprowadzone badania potwierdziły te spostrzeżenia.
Okazuje się, że średnio na dobę przez centrum Barlinka, przejeżdża
8.755 pojazdów (latem pewnie więcej), a ciągu jednej godziny ulicą
Niepodległości 892 pojazdy. W latach 2000 i 2001 odnotowano 93
zdarzenia drogowe (wypadki i kolizje) i co roku liczba ta rośnie.
Ocenia się, że w roku 2012 przez centrum miasta może przejeżdżać aż 17
tys.pojazdów na dobę, co praktycznie oznaczałoby paraliż komunikacyjny
miasta i obu dróg wojewódzkich.
Przedstawiona koncepcja zakłada modernizację całego ciągu od
ul.Gorzowskiej i od Lipian, przez ul.Niepodległości, 1-go Maja i
Pełczycką. Na całym ciągu powinny być wycięte drzewa rosnące w koronie
drogi (przy krawędzi jezdni), wykonanie ścieżek dla rowerzystów o
szerokości 1,5 m wzdłuż ul. Gorzowskiej i 1-go Maja oraz ścieżki
pieszo-rowerowej o szerokości 2,5 m z prawej strony ul. Pełczyckiej.
Wymieniona ma być nawierzchnia ulic - najpierw ul.Niepodległości z
frezowaniem wzdłużnych wybrzuszeń w 2004 roku, a w 2005 roku
przypuszczalnie rondo na skrzyżowaniu ze światłami wraz z prawoskrętem
w kierunku Gorzowa oraz nawierzchnia ul.31-go Stycznia. W następnej
kolejności powinna zostać zmodernizowana ul. Szosa do Lipian z
chodnikami i nawierzchnią i skrzyżowanie tej ulicy z ul. Szosową, a
następnie droga wojewódzka do Lipian. Na ul.Niepodległości ma zostać
zmieniona organizacja ruchu przez zmniejszenie lewoskrętów, a na
skrzyżowaniu ul. 1-go Maja z ul. Ogrodową i Pełczycką ma powstać
kolejne rondo. Koncepcja wskazuje konieczność wykonania trasy
średnicowej od ul.Gorzowskiej przez ul.Długą i dalej torowiskiem, która
po jej wykonaniu uzyskałaby status drogi wojewódzkiej.
Powiat
wraz z gminą, zamierzają zrealizować remont ul. Szosowej - wykonanie
kanalizacji burzowej oraz nowych nawierzchni dla ruchu pieszego oraz
jezdni, a gmina powinna wówczas wykonać ul.Wyspiańskiego wraz z
kanalizacją burzową. Gmina planuje wykonanie nowej nawierzchni
ul.Podgórnej, remont dalszego ciągu ul.Stodolnej, czyli kanalizacji
burzowej i nową nawierzchnię chodników i jezdni oraz remont pozostałego
odcinka u.Jeziornej, a także dokończenie nawierzchni części ul.Widok z
połączeniem z ul.11 Listopada.
Oceniając skalę tych inwestycji, można przyjąć twierdzenie, że część z
nich może być zrealizowana w perspektywie kilku lat.
SO
|